گرانی لبنیات دولت را متحمل هزینه های درمانی گزاف می کند

اما علیرغم ارزش غذایی بالای این گروه از مواد غذایی متاسفانه به دلیل بی‌توجهی مسوولان به کیفیت آن و همچنین، افزایش قیمت‌های بی رویه در ماه های اخیر در سبد غذایی خانوار کمرنگ تر شده است.

این در حالیست که در پی انتقادهای وزارت بهداشت به این افزایش قیمت، نهادهای نظارتی بر کنترل بازار لبنیات تاکید کرده‌اند اما در عمل می بینیم که تولیدکنندگان این محصولات به بهانه‌های مختلف قیمت ها را تغییر داده ‌اند.

وضعیت بد اقتصادی که مدتی است بر کشورمان حاکم شده و همچنین افزایش قیمت ارز موجب افزایش قثیمت تمامی محصولات و خدمات در کشورمان شده است. البته مشکلات ناشی از اقتصاد بیمار کشور و تاثیر تحریم ها و نرخ ارز بر مواد اولیه وارداتی باعث افزایش قیمت ها می شود و این مساله در شرایط فعلی اجتناب ناپذیر است.

مصرف شیر باعث جلوگیری از بیماری‌های پوکی استخوان، افزایش قدرت فراگیری، افزایش طول عمر، پیشگیری از کارافتادگی‌ زودهنگام‌ است. ضمن اینکه، لبنیات به طور کلی از ترکیبات خاصی برخوردار است که می‌تواند همه نیازهای بدن را تأمین کرده و باعث ایجاد ساخت و ساز و تأمین بافت بدن شود.

اما با توجه به اهمیت مواد لبنی و به ویژه شیر در سبد غذایی خانوار، افزایش قیمت آن کاهش مصرف را در پی خواهد داشت که قطعا این موضوع سلامت عمومی جامعه را تهدید خواهد کرد. ضمن اینکه پیش از این نیز سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرده بود که بیش از ۹۰ درصد مردم کشور ما کمتر از حد نیاز کلسیم دریافت می‌کنند که بیشتر به دلیل کیفیت پایین محصولات لبنی بود، حال با این افزایش بی رویه قیمت این محصولات احتمالا باید منتظر شنیدن آمارهای اسفناک تری در این خصوص باشیم.

چراکه مصرف شیر باعث جلوگیری از بیماری‌های پوکی استخوان، افزایش قدرت فراگیری، افزایش طول عمر، پیشگیری از کارافتادگی‌ زودهنگام‌ است. ضمن اینکه، لبنیات به طور کلی از ترکیبات خاصی برخوردار است که می‌تواند همه نیازهای بدن را تأمین کرده و باعث ایجاد ساخت و ساز و تأمین بافت بدن شود.

البته کارخانجات لبنی نیز در پاسخ به این انتقادات از هزینه های بالای مواد اولیه و همچنین هزینه های بسته بندی و توزیع محصولات خود به بازار گله کرده و معتقدند‌ دولت برای بهبود این وضعیت باید به این صنایع کمک کند.

در هرحال، این عملکرد نامناسب دستگاه های نظارتی روی کیفیت و قیمت محصولات لبنی قطعا در بلندمدت هزینه های درمانی گزافی را بر دوش دولت تحمیل می کند.

از این رو در چنین وضعیتی حداقل انتظاری که از دستگاه‌های نظارتی به ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می توان داشت این است که با توجه به تبعات منفی این گرانی ها بر سلامت جامعه، هرچه سریع‌تر به وظایف ذاتی خود عمل کرده و ضمن نظارت به کیفیت تولید این ماده غذایی حال که شرایط به گونه ای است که افزایش قیمت ها امری اجتناب ناپذیر است، حداقل با سوء استفاده کنندگان، گران فروشان و متخلفان صنایع لبنی برخورد کنند.

گزارش: هانیه حقیقی
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا