محرومیت بیش از ده‌ها هزار کودک ایرانی از تحصیل

محمدرضا واعظ مهدوی، آموزش و پرورش را از مهمترین پیش نیازهای توسعه هر کشوری عنوان کرد و گفت: طبق گزارش های بین المللی، ایران هم اکنون در ردیف کشورهای با شاخص توسعه انسانی بالا قرار دارد.

وی افزود: هم اکنون بیش از  میلیون دانش آموز در بیش از 100 هزار مدرسه در ایران مشغول به تحصیل هستند. یکی از چالش های اصلی ما در شرایط فعلی، پوشش آموزش و پرورش است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 98.6 درصد جمعیت واجب التعلیم ایران در دوره ابتدایی و 80 درصد در دوره دبیرستان تحت پوشش قرار گرفته اند.

به گفته وی، هم اکنون در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۶ درصد عدم پوشش داریم. این عدم پوشش در جنوب کرمان و شرق هرمزگان بیشتر است از اینرو سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش باید تمرکز بیشتری روی ای مساله داشته باشد.

 به گفته وی، علاوه بر کودکان بدون شناسنامه( کودکانی با مادر ایرانی و پدر خارجی) و اتباع کشورهای بیگانه، بیش از ده‌ها هزار کودک و جوان ایرانی نمی توانند به مدرسه بروند.

معاون سابق سازمان برنامه و بودجه گفت: جدا از این مساله، شاخص هزینه‌های کمرشکن آموزش باعث شده است تا بیش از ۹ درصد خانواد های ایرانی برای تحصیل فرزندانشان وسایل زندگی را بفروشند زیرا این افراد از محل درآمدهای عادی خود نمی‌توانند خرج تحصیل را بدهند. دولت باید به این شاخص ها توجه ویژه ای بکند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا