هرمزگان تحت تاثیر زبانه های توفان حاره ای آشوبا قرار می گیرد

سعید رنجبر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این توفان فردا (چهارشنبه) به عمان می رسد و پنجشنبه و جمعه بیشترین فعالیت توفان آشوبا در این کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود.

وی، سرعت نزدیک شدن توفان آشوبا به منطقه را بین 10 تا 20 کیلومتر در ساعت ذکر کرد و ادامه داد: سرعت وزش باد در چشمه آن گاهی به 140 تا 150 کیلومتر در ساعت می رسد و میانگین سرعت وزش باد نیز حدود 100 کیلومتر بر ساعت است.

وی اضافه کرد: تاثیر زبانه های این توفان برای سواحل جنوب شرقی هرمزگان مناطقی مانند شهرستان جاسک و استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی هرمزگان اضافه کرد: احتمال افزایش ارتفاع امواج به دو تا سه متر در مناطق تحت تاثیر، افت شدید فشار هوا و ایجاد ناپایداری شدید، افزایش ابر و بارش رگباری باران، رعد و برق به همراه وزش بادهای شدید شرقی تا جنوب شرقی و احتمال وقوع پدیده گرد و خاک می رود.

وی با اشاره به وقوع توفان گونو در سال 86 گفت: شدت توفان حاره ای آشوبا کمتر از توفان سال 86 خواهد بود زیرا احتمال رسیدن چشمه توفان به هرمزگان بسیار ضعیف است در حالی که چشمه توفان گونو وارد این منطقه شد.

کارشناس مرکز پیش بینی این اداره کل نیز گفت: باتوجه به آثار این سامانه تا پایان هفته جاری، از شدت دمای هوا در مناطق ساحلی کاسته می شود.

مرضیه سی سی پور ادامه داد: مناطقی مانند رودان و بستک که از سواحل استان فاصله دارند همچنان گرم باقی می مانند.

* به نیروهای امدادی و دستگاه های متولی اعلام آماده باش شده است 

مدیرکل ستاد بحران استانداری هرمزگان گفت: با توجه به نزدیک شدن توفان حاره ای آشوبا به دریای عمان به نیروهای امدادی و دستگاه های متولی اعلام آماده باش شده است. 

ارسلان بهاری در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس داده های هواشناسی بیشترین تاثیر این سامانه بر روی کشور عمان خواهد بود و احتمال رسیدن تاثیرهای زبانه های آن به برخی از نقاط هرمزگان وجود دارد. 

توفان سال 86 گونو در مناطق ساحلی جنوب و شمال دریای عمان و خلیج فارس زندگی عادی مردم را مختل کرد و خسارات فراوانی به جای گذاشت.

بیشترین تلفات توفان گونو در اثر وقوع سیل در بندر جاسک رخ داد که بر اثر آن چهار نفر کشته و پنج نفر مصدوم و سه هزار راس دام نیز تلف شدند و یک نفر در بندرعباس نفر جان خود را از دست داد و سه نفر در جزیره قشم نیز مجروح شدند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا