ممکن است مشتری شرایط تشکیل حیات را داشته باشد

بنابر نظر محققان احتمالا اقیانوسی که زیر پوسته یخی ضخیم قمر اروپا قرار دارد حاوی نمک خوراکی است.

در پژوهشی جدید، محققان با استفاده از طیف نگار تصویر برداری تلسکوپ فضایی هابل قمر سیاره مشتری را با نور مادون قرمز اسکن کردند و بدین ترتیب نشانه های طیفی یافتند که خبر از وجود سدیم کلراید یا به عبارتی کلرید سدیم یا همان نمک طعام خودمان را در این قمر می دهد.

در پژوهشی که در سال 2015 انجام شده بود، «کوین هَند»، محقق آزمایشگاه پیشران جت ناسا نمونه هایی از نمک اقیانوس را در شرایطی مشابه قمر اروپا آزمایش کرد و آنها را در معرض بمباران تابشی قرار داد. سدیم کلرید آزمایش شده توسط او تغییر رنگ داد و به شکل سایه هایی درآمد که مشابه آن در منطقه زرد رنگی از قمر اروپا به نام «Tara Regio» دیده شده است. طیف نگار تصویر برداری هابل در شکاف های این بخش قمر اروپا نشانه هایی از تابش سدیم کلراید یافته و به این ترتیب دانشمندان معتقدند که این منطقه می تواند شامل نمک های دریایی فراوان باشد.

اگر این قمر واقعاً شامل نمک طعام باشد احتمالاً مشابه با زمین شامل شکاف های گرمایی نیز است. شکاف های گرمایی، چاه هایی روی سطح زمین هستند که دمای آب های اطراف خود را افزایش داده و روی کره خاکی ما معمولاً ارگانیسم های متنوعی را به خود جذب می کنند.

در این صورت مشابه با زمین کلراید مورد نیاز برای این ترکیب از همین چاه های زیر اقیانوس اروپا سرچشمه می گیرد. اینها نشاندهنده این موضوع خواهد بود که ممکن است قمر مشتری شرایط مساعدی برای تشکیل حیات داشته باشد.

شاید با ارسال کاوشگر کلیپر ناسا در سال 2023 به اروپا شرایط زیستی این قمر دقیق تر بررسی و در مورد وجود حیات احتمالی اطلاعات بیشتری به دستمان برسد.

منبع: دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا