ویکی پدیا عدالت درمورد واقعیت ها را رعایت نمی کند

این وب سایت در اوایل دهه 2000 توسط جیمی ولز و لاری سانگر ایجاد شد. دو دهه از ایجاد این وب سایت که محبوب ترین دائره المعارف دنیاست می گذرد و اکنون در بین 20 وب سایت پربازدید دنیا قرار دارد.

حوزه فعالیت ویکی پدیا، بسیار گسترده است در طی سال های فعالیت خود رشد بسیاری را تجربه کرده است. ولز که یکی از موسسان این وب سایت است هنوز هم برای گسترش و توسعه آن تلاش می کند، اما شریک دیگر که سانگر نام دارد سعی دارد عملکرد آن را زیر سوال ببرد.

بر این اساس، لاری سانگر کنفرانسی که در اتریش برگزار شده بود در جمع حضار از همه کاربران ویکی پدیا خواست تا دیگر، از این وب سایت استفاده نکنند.

او در رابطه با این درخواست خود گفت: از روزهای ابتدایی قرار بود که ویکی پدیا با چالش های خاص و ویژه ای روبرو شود. یکی از این چالش ها، این بود که به کاربران نشان داده شود که صفحه خالی ممکن است به هر چیزی تبدیل شود. کاری که ما می خواستیم انجام دهیم این بود که یک دایره المعارف ایجاد کنیم. اما به نظر می رسد که خیلی از افراد نمی دانند که این به چه معناست و شاید هم برایشان اهمیتی نداشته است.

بر اساس صحبت های سانگر از همان روزهای ابتدایی تاسیس ویکی پدیا مشکلات عمده ای در رابطه با افرادی که با قصد آسیب رسانی در تلاش بودند تا اطلاعات این وب سایت را دستکاری کنند، رو به رو بوده است و این آسیب رساندن به انتشار تعصبات ایدئولوژیک شخصی در مقاله های ویکی پدیا رسیده است.

بنا به گفته وی ایمن نگاه داشتن اطلاعات درمقابل این اقدامات نادرست  که در جهت آسیب رساندن به این پروژه منتشر می شد، موضوعی است که راهکاری برای آن پیدا نشده و در نتیجه سیستم ویکی پدیا آنطور که انتظار میرفت، جواب نداد.

سانگر افزود: این مشکل باید با سیاست بی طرفی سایت حل می شد اما ویکی پدیا رویکرد دیگری را در پیش گرفت و حالا ویراستارهای بانفوذ مقالاتی را می نویسند که تنها یک دیدگاه را بازتاب می دهد و دیدگاه های غیرمحبوب را درنظر نمی گیرند و این یعنی عدالت درمورد واقعیت ها رعایت نمی شود.

بر اساس این گزارش، از زمان ایجاد وب سایت ویکی پدیا، این سایت با جنجالهای زیادی در مورد دستکاری شدن اطلاعاتی که روی وب سایتش منتشر می شود به ویژه اطلاعات مسائل سیاسی ، روبرو شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا