بیش از 300 میلیون فرد چاق در دنیا وجود دارد

اضافه وزن موضوعی فراگیر است که امروزه، در سراسر دنیا توجه بسیاری از محققان سلامت را به خود جلب کرده است.

بسیاری از کارشناسان مربوطه چاقی و اضافه وزن را یک نوع بیماری تلقی کرده اند که به مرور باعث بروز بیماری‌های شخصی و اجتماعی شده و علاوه بر آن، هزینه‌های هنگفتی را به فرد و جامعه تحمیل می کند.

نکته دیگری که در این رابطه وجود دارد تاثیر خواب و عادت‌های غلط زندگی بر روی این بیماری و جدیدترین دستاوردهای پژوهشی در رابطه با این موضوع است که در دنیا به ثبت رسیده است.

این بیماری مزمن اغلب در بالغان، نوجوانان و کودکان شیوع پیدا می کند که روند روبه افرایش آن، درحال حاضر چاقی را به عنوان یک اپیدمی جهانی مطرح کرده است.

روند نگران کننده و رو به افزایش چاقی، این عامل را به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سلامت در دنیا بدیل کرده است.

البته طی قرن های گذشته، مساله چاقی همواره به عنوان یک موضوع سلامت در بسیاری از کشورهای صنعتی مطرح بوده است، اما اخیرا شیوع آن به حدی رسیده که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، همه‌گیری چاقی یک تهدید جهانی برای سلامت عمومی است.

چاقی یک بیماری مزمن چند علیتی پیچیده است که شایع‌ترین اختلال متابولیسم چربی در انسان محسوب می شود. چاقی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مختلفی همچون بیماری قلب و عروقی، پرفشاری خون، دیابت نوع 2، آسیب‌های نخاعی و… همراه است.

بر اساس جدیدترین آمار، امروزه بیش از 300 میلیون فرد چاق در دنیا وجود دارد و بر اساس روندی که این بیماری طی می کند، اینگونه پیش‌بینی شده است که چاقی در سال 2025 مشکل درجه اول سلامتی در کل جهان باشد.

آمار چاقی در ایران

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در کشور ایران از کل آمار مرگ و میر گزارش شده در یکی از سال‌های اخیر، 385000 مورد، حدود 70 درصد آن(268000 مورد) مربوط به بیماری‌های مزمن بوده است که اضافه وزن و چاقی از اصلی‌ترین علل آن محسوب می‌شوند.

در کشور ایران اکنون با بروز اپیدمی چاقی در تمام اقشار جامعه مواجه هستیم، به طوری که طبق پژوهش زهرا اکبری، مسعود میرازیی و ریحانه عزیزی که در سال‌های اخیر انجام شده است، می‌توان گفت شیوع اضافه وزن، چاقی و چاقی بیماری‌زا به ترتیب 28/6 درصد، 10/8 درصد و 0/75 درصد هستند.

نتایج بسیاری از پژوهش‌هایی که در داخل کشور انجام گرفته است، نشان دهنده بروز اختلال در وضعیت سلامت شخص و جامعه به دلیل افزایش چاقی و اضافه وزن در افراد است.

یکی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با چاقی و اضافه وزن در افراد مقوله خواب است. همانطور که اشاره شد با توجه به تحولات و تغییرات سبک زندگی افراد در پی توسعه و پیشرفت جوامع به سمت مدرن شدن، داشتن خواب راحت در طول شبانه روز به یکی از دغدغه‌های افراد تبدیل شده است که این موضوع در کنار تغذیه نامناسب که خاض جوامع پیشرفته است به پدیده چاقی و اضافه وزن دامن زده است.

منبع:خبرگزاری علم و فناوری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا