تحقق توسعه کشاورزی استان مازندران

برای تحقق این امر، ایجاد سامانه های آبیاری و زهكشی در داخل مزرعه برای خروج مانداب‌ها از سطح اراضی شالیزار، آرایش مناسب هندسی، قطعه بندی و تسطیح اراضی، احداث جاده های دسترسی و تجمیع و یكپارچه سازی اراضی در راستای نوسازی و یكپارچه سازی اراضی شالیزاری در دستور کار قرار گرفته است.

پیرامون همین موضوع نخستین نشست تخصصی زهکشی اراضی کشاورزی شمال کشور در تاریخ 29 خردادماه سال جاری با هدف توسعه کشت دوم در اراضی شمال کشور در استان مازندران برگزار خواهد شد.

در این همایش به بررسی اثرات مخرب غرقابی، ماندابی اراضی کشاورزی شمال کشور، نقش لایروبی و بهسازی زهکش برای اراضی شالیزاری، انتقال یافته‌ها و تجارب بهره‌برداری از زهکش‌های سطح  و توسعه کشت دوما پرداخته خواهد شد.

ضمن اینکه طرح کشت دوم کلزا نیز در مازندارن برای تهیه روغن مورد نیاز کشور و با هدف خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی قرار است در برنامه های کاری آینده این استان قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، در گذشته نیز طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری انجام شده بود که این طرح‌ها کافی نبوده و راه به جایی نبرد از این رو، طرح توسعه کشت دوم اراضی شالیزاری شمال کشور در مرحله عملیاتی شدن قرار گرفته است.

دبیر نخستین همایش زهکشی دانشگاه کشاورزی ساری در رابطه با وضعیت این طرح گفت: جهاد کشاورزی استان مازندران میز در راستای تحقق بحث خودکفایی محصولات کشاورزی به ویژه کلزا از این طرح استقبال کرده است.

پرواضح است که تامین زهکشی زیر زمینی نیاز به حمایت‌های دولت دارد که با حمایت های جهاد کشاورزی امید است این مهم محقق شود.

در هرحال، این طرحی است که حدود هشت سال بر روی آن کار صورت گرفته است و اینگونه به نظر می رسد که اگر چه اجرای این طرح در مرحله تصمیم گیری قرار دارد اما نمی توان این واقعیت را انکار کرد که خاک کشاورزی مازندران بسیار حاصلخیز است و نمی توان به راحتی از کنار این پتانسیل و ظرفیت خدادادی گذشت و آن را نادیده گرفت.

منبع:خبرگزاری علم و فناوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا