بی توجهی به تولید محتوا در دولت الکترونیک

یکی از مهمترین اهداف ایجاد دولت الکترونیک بنابر اظهارات مسوولان و دست اندرکاران این طرح، شفافیت اطلاعاتی است که در گام های بعدی، تسهیل امور زندگی مردم و همچنین کمک به برقراری عدالت در عرصه‌های مختلف نیز از دیگر کارکردهای آن است. ضمن تقویت اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی نیز با راه اندازی کامل این طرح در کشور محقق خواهد شد.

اما، علیرغم همه این کارکردهایی که برای دولت الکترونیک قائل شده اند و علیرغم تمامی وعده های مسوولان این مهم هنوز به طور کامل در کشور محقق و پیاده سازی نشده است.

دولت الکترونیک در ایران در دولت هشتم مطرح شد اما، در دولت بعدی طرح‌های راهبردی مربوط به این مقوله تا حد زیادی کنار گذاشته شد همین امر باعث شد که در حال حاضر ایران به لحاظ شاخص‌های دولت الکترونیک در میان کشورهای جهان و حتی منطقه جایگاه شایسته‌ای نداشته باشد.

در همین راستا، به تازگی دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در رابطه با دولت الکترونیک و خدمات مربوط به آن گفت: متاسفانه هنوز در این راستا در حوزه تولید محتوا و دیتا کار خاصی انجام نشده است.

این در حالیست که در رابطه با این مقوله  مرکز ملی تبادل اطلاعات راه اندازی و سند چارچوب تعامل‌پذیری دستگاه‌های اجرایی نیز تهیه و تدوین شده است اما، علیرغم این اتفاقات، تاکنون گام موثری در جهت ایجاد شرایط لازم برای بهبود کیفیت داده‌ها در جهت ارائه سرویس‌های کارآمد به شهروندان و کاربران دولت الکترونیک برداشته نشده است.

بر اساس این گزارش، ارائه خدمات متعارف دولتی به شهروندان، صاحبان کسب‌وکار و و سازمان ها و ارگان های طرف تعامل با دولت با استفاده از امکانات و تجهیزات زیرساختی و با هدف تسریع خدمت‌رسانی، کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری از مهمترین اهداف راه اندازی دولت الکترونیک در کشور است.

پرواضح است که لازمه تحقق این امر، برقراری ارتباط دوسویه و تعامل با شهروندان، صاحبان کسب‌وکار، سازمان‌های دولتی و نهادهای غیردولتی است.

قطعا در چنین شرایطی است که می توان انتظار داشت حکمرانی الکترونیکی جای خود را به دولت الکترونیکی داده و خدمت رسانی ذدولت به طرز چشمگیری ارتقا پیدا کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا