فشارخون، بار زیادی را به نظام سلامت تحمیل می‌کند

حال که تمام کشورها از بحران بیماری‌های واگیردار عبور کرده اند اکنون با موضوع بیماری‌های غیرواگیردار مواجه شدند. کشور ما نیز از این امر مستثنی نبوده و با مشکلات بی شماری در رابطه با بیماری های غیرواگیردار  مواجه است. یکی از این دست بیماری ها که بار زیادی را نیز به نظام سلامت تحمیل می‌کند فشار خون بالاست.

نکته مهم در این رابطه این است که حداقل ۴۰ درصد از افراد مبتلا به فشار خون از این بیماری خبر ندارند و این موضوع بسیار خطرناک است. فشار خون بسته به درجه و شدتی که دارد، از ایجاد خستگی در فرد تا بروز بیماری‌های قلبی و سکته را موجب می‌شود، از این رو، نباید از اثرات منفی این بیماری غافل ماند و باید مردم را برای کنترل فشار خون تشویق کرد

به دلیل اهمیت این موضوع به تازگی فاز عملیاتی کمپین کنترل فشار خون با بیش از ۹ هزار ایستگاه اندازه گیری رایگان فشار خون در سراسر کشور کار خود را آغاز کرده است. بنا به گفته مسوولان وزارت بهداشت این اقدام از این رو صورت گرفته است که فشار خون بالا در اکثر افراد علامتی ندارد و تنها با اندازه گیری مشخص می شود و برای همین مردم کمتر به این بیماری توجه می کنند. از این رو، این اقدام وزارت بهداشت در راستای آگاه سازی اعضای جامعه صورت گرفته است.

آمار مربوط به مصرف بالای نمک و مصرف پایین میوه و سبزی در کشور بسیار نگران کننده است چراکه، این دو از عواملی هستند که به صورت مستقیم بر سلامتی افراد تاثیر می گذارند.

گیاهان دارویی و فشار خون

در کنار این ها پژوهش هایی که از سوی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی انجام گرفته نیز بیانگر این موضوع است که با کمک گیاهان دارویی و همچنین تغذیه مناسب می توان به طور چشمگیری با معضل فشار خون بالا مبارزه کرد.

به گونه ای که بر اساس یکی از پژوهش های صورت گرفته، خوردن کاکائوی خالص از خطر بروز مشکلات قلبی ناشی از فشار خون بالا در افراد جلوگیری کرده و این بیماری را کاهش می دهد. شکلات و سایر فرآورده های غنی از فلاونوئید کاکائو، به علت خاصیت کاهندگی فشار خون، به عنوان یک درمان غیردارویی توجه زیادی را به خود جلب کرده اند.

علاوه بر این، چندین متاآنالیز هم نشان داده اند که غذاهای پرکاکائو، فشار خون را کاهش می دهند. مداخلات انجام یافته با محصولات مشتق از کاکائو دارای فلاوانول در انسان اثرات مفیدی را در جلوگیری از اکسیداسیون LDL، تجمع پلاکتی، بهبود حساسیت انسولینی، بهبود عملکرد اندوتلیال و کاهش فشار خون داشته است. بنابراین به نظر می رسد مصرف کاکائو حاوی پلی فنول می تواند از طریق افزایش وازودیلاسیون محیطی، باعث کاهش فشار خون در افرادی که زمینه این بیماری را دارند، شود.

نتایج یک تحقیق اخیر نشان داده که خوردن روزانه مغز گردو همراه با کاهش مصرف اسیدهای چرب اشباع شده(روغن های حیوانی) به مدت 6 هفته در افرادی که مستعد ابتلاء به بیماری قلبی-عروقی هستند موجب کاهش فشار خون دیاستولی و متوسط و کلسترل خون می شود.

این امر نشان دهنده اثرات مفید مغز گردو بر عوامل ایجاد کننده بیماری قلبی-عروقی (فشار و کلسترل بالای خون) است. ماده ای به نام alpha linolenic acid و سایر مواد مانند فیبر در اثرات مغز گردو نقش دارند. ضمن اینکه مصرف دارچین، ریحان و دانه کتان نیز تاثیر بسزایی بر کنترل فشار خون دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا