بررسی اهمیت آینده پژوهی در حوزه آب و خاک و محیط زیست

به گزارش ایسنا، آینده پژوهی در حوزه آب و خاک و محیط زیست، یکی از موضوعات پیش بینی شده برای کارگاه آموزشی در جریان جشنواره و نمایشگاه ملی آب، خاک و محیط زیست است که توجه و برنامه ریزی صحیح برای این حوزه را به دنبال خواهد داشت. به همین منظور نشست مشترکی بین مسئولان دبیرخانه جشنواره و دکتر سعید خزایی از آینده پژوهان کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد تا حوزه آینده پژوهشی و فرآیندهایی که طی آن این مقوله را با دغدغه‌های مورد توجه در حوزه های آب، خاک و محیط زیست پیوند می دهد، مورد بررسی قرار گیرد.

 

در این نشست خزایی، به بیان اهمیت آینده‌پژوهی، راه و رسم آشناکردن فعالان حوزه آب، خاک و محیط زیست و چگونگی برگزاری نشستهای آموزشی در خلال برگزاری جشنواره و نمایشگاه پرداخت. این آینده پژوه درباره اهمیت آینده پژوهی در حوزه‌های مهم آب و خاک و محیط زیست که امروز یکی از نقاط بحران اجتماعی در کره زمین است، عنوان کرد: عموما فناوری‌ها را به دو دسته عمده فناوری نرم و سخت تقسیم می‌کنیم. بر این مبنا آینده پژوهی، هنر کشف، شناسایی و مهندسی هوشمندانه آینده است.

 

خزایی تصریح کرد: آینده پژوهی دانشی است به شدت ارزش بنیاد؛ یعنی بر پایه ارزشهای هر جامعه ساخته می‌شود. بر همین مبناست که به تعداد شمول‌ها یا اندیشه‌هایی که در حوزه‌های مختلف فکری و … وجود دارد، آینده پژوهی داریم. از این رو است که آینده پژوهی در حوزه فناوری‌های آب و خاک و محیط زیست، با توجه به راهبردی بودن این فناوری، بسیار مهم و سرنوشت ساز می‌شود.

 

وی درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های مقوله آینده پژوهی با فناوری‌هایی همچون فناوری‌های مرتبط با آب و خاک و محیط زیست، توضیح داد: آینده پژوهی مجموعه‌ای از فنون را دارد. اما خود به تنهایی یک فناوری نیست. روشی است که می‌کوشد با جمع آوری آرا و اندیشه‌های مختلف، آینده‌ای را ترسیم و تصور و مردم را تهییج کند و فرهنگ امید در جامعه بیاورد. لذا معتقدم آینده پژوهی یک دانش است. در ضمن کسانی که در حوزه آینده‌پژوهانی در جهان فعالیت می‌کنند، این نظر غالب است که آینده‌پژوهی نوعی روش هم هست.

 

این محقق آینده پژوه، درباره عقایدی که در حاشیه آینده پژوهی وجود دارد و در پاسخ به این سوال که تصور این است که آینده پژوهی به آینده نمی پردازد؛ بلکه به حال توجه دارد تا ما را به آینده مطلوب برساند؛ آیا این برداشت صحیح است، گفت: این بخشی از تعریف است. بسیاری از آینده پژوهان می گویند که آینده هم‌اکنون است. یعنی باید هم‌اکنون کاری برای آینده انجام دهیم. در آینده پژوهی چند کار عمده می‌خواهیم انجام دهیم. یکی اینکه بکوشیم آینده را بشناسیم. دیگر آنکه آینده مطلوب خود را از همین حالا بنا کنیم.

 

بر اساس این گزارش، «جشنواره و نمایشگاه ملی فناوری‌های آب، خاک و محیط زیست» از 23 تا 26 خردادماه امسال با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری ستاد توسعه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست، در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

 

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت http://exhibi1.ab.isti.ir مراجعه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا