جنگل های کشور را به جهنم تبدیل نکنیم

بر این اساس اگر وضعیت تخریب جنگل ها در کشورمان به همین صورت ادامه پیدا کند پیش بینی می شود تا 75 سال آینده هیچ جنگلی در کشور وجود نداشته باشد. 

علاوه بر قطع بی رویه درختان که سالیان سال است مورد بحث فعالان زیست محیطی بوده و وضعیت جنگل های کشور را با بحران جدی مواجه کرده است. امسال به دلیل بارش های بهاری و سیلاب های فراوان حجم گیاهان در طبیعت افزایش یافته و اکنون کاملا خشک شده و احتمال آتش سوزی در جنگل ها را چند برابر کرده است.

بنابر آمارها بیش از 95 درصد آتش سوزی جنگل ها به دلیل فعالیت های انسان است. با توجه به این موضوع و با در نظر گرفتن بارش های بی سابقه بهار امسال نگرانی ها پیرامون آتش سوزی های مهیب تابستانی در نقاط مختلف کشور صد چندان شده، چرا که بنابر نظر کارشناسان محیط زیست حجم عظیمی از علف های بلند و خشک که در اثر بارش ها رشد و نمو یافته است قطعا با کوچکترین سهل انگاری حتی در حد انداختن یک ته سیگار بر روی آنها به راحتی شعله ور شده و آتش را به سرعت گسترش می دهند. که این اتفاق با توجه به شرایط نامطلوب اطفای حریق در کشورمان قطعا به فاجعه ای عظیم بدل خواهد شد.

از این رو، به نظر می رسد قبل از وقوع بحران و حادثه باید مردم را در رابطه با این موضوع آگاه ساخته و آموزش های لازم را در این زمینه به آحاد مردم داده و هشدار دهیم که امسال بیش از همیشه مراقب آتش هایی که در طبیعت روشن می کنیم باشیم چراکه، حتی یک تکه زغال نیمه سوز نیز می تواند هزاران هکتار مرتع و جنگل را به آتش بکشد.

حجم عظیمی از علف های بلند و خشک که در اثر بارش ها رشد و نمو یافته است قطعا با کوچکترین سهل انگاری حتی در حد انداختن یک ته سیگار بر روی آنها به راحتی شعله ور شده و آتش را به سرعت گسترش می دهند. 

صحبت در رابطه با اهمیت جنگل ها برای کره زمین و ساکنان آن تکرار مکررات است. اکنون که در آستانه شروع فصل تابستان قرار داریم و بازار گردش های تابستانی و طبیعت گردی داغ می شود، حواسمان باشد که سپری کردن لحظات خوش در طبیعت حق آیندگان نیز است.

در هرحال، مدیریت جنگل‌های کشورمان به دلیل اینکه هنوز با روش های سنتی انجام می گیرد، ناکارآمد است. برای رهایی از این معضل بهترین راه بهره گیری از علم کارشناسان متخصص برای مدیریت جنگل‌هاست. با توجه به معضلات فراوانی که در این حوزه با آن مواجهیم تنها راه گذر از این بحران و حفاظت از جنگل ها، مدیریت درست و کار کارشناسی است.

ضمن اینکه همیشه نباید همه مسائل را تنها متوجه مسوولان بدانیم بلکه خانواده ها هم باید، فرهنگ استفاده درست از طبیعت و مراقبت از آن را رعایت کرده و به کودکان خود نیز آموزش دهند تا در بلند مدت این موضوع در میان نسل های آینده کشورمان نهادینه شود. اینگونه هر انسانی، خود را حافظ منابع طبیعی دانسته و وظیفه خود می داند تا از آن به درستی مراقبت کند و به دست آیندگان بسپارد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا