دوچرخه‌سواری با سرعت جت!

گروهی از مهندسان انگلیسی وسیله نقلیه دوچرخی را ساخته‌اند که قادر است طول زمین فوتبال را در چشم برهم زدنی بپیماید. این وسیله مجهز به موتور جت (jet bike) که توسط تیم مهندسان آکسفوردشایر انگلستان به سرپرستی ریچارد براون توسعه یافته و Jet Reaction (واکنش جت) نام گرفته است می‌تواند با سرعت بیش از 644 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

به همین دلیل انتظار می رود سپتامبر امسال در رقابت های بانی وویل در ایالت یوتا واقع در آمریکا بتواند رکورد فعلی سریع ترین موتورسیکلت دنیا را که برابر با 605.69 کیلومتر بر ساعت است بشکند. این رکورد در سال 2010 و توسط تیمی از آمریکا به دست آمده بود. نیروی پیش رانش این وسیله نقلیه دوچرخ با موتور دستکاری شده بالگرد تامین می شود. برخلاف تمام دارندگان رکوردهای قبلی و بسیاری از برندگان احتمالی فعلی، این وسیله به طور مکانیکی و توسط زنجیر یا میله محرک حرکت می کند. به طوری که یک محور چرخان، گشتاور چرخشی نیرو را از موتور انتقال می دهد. به همین دلیل، عملکرد «واکنش جت» بیشتر از آن که شبیه به موتورسیکلت باشد به دوچرخه شباهت دارد. طول Jet Reaction برابر با 6.1 متر و وزن آن با احتساب سوخت و روغن 560 کیلوگرم است. ریچارد براون دراین باره توضیح داد: «بی شک سوار شدن بر این وسیله نقلیه خطرناک است. در واقع کل این پروژه درباره محاسبه خطرات است، اما چالش اصلی ما مهندسی کردن وسیله نقلیه ای است که این خطرات را تا سطح قابل قبولی کاهش می دهد.»

براون از اواسط دهه 90 میلادی روی این نوع وسایل نقلیه موتوری کار می کند و علاوه بر این نمونه اخیر، دو مدل مشابه را هم در گذشته طراحی کرده و ساخته است.

وی همچنین سال 1999 با دوچرخه جت مانند دیگری به نام «مچ3 چلنجر» با رسیدن به سرعت 535.73 کیلومتر بر ساعت به شکست رکورد قبلی آن زمان نزدیک شد؛ اما به سبب شرایط نامطلوب مسیر نتوانست به خط پایان برسد. اکنون پس از گذشت 16 سال، براون که امید بسیاری برای شکست رکورد با این جت زمینی جدید دارد، اظهار کرد: «از نظر فنی و روی کاغذ، اگر همه چیز از جمله مسیر مسابقه کاملا مطلوب باشد به طور بالقوه حتی رسیدن به سرعت 724 کیلومتر بر ساعت امکانپذیر است.»

به گفته این مهندس انگلیسی، هواپیماهای تجاری در ارتفاع ثابت و در جایی که هوا تنها یک سوم غلظت هوای سطح دریا را دارد با سرعت بین 724 تا 805 کیلومتر بر ساعت پرواز می کنند. اما تعداد بسیار کمی از هواپیماها حتی می توانند روی سطح زمین نیز به این سرعت دست یابند. درحقیقت، مقاومت هوا مهم ترین مانع فنی است که این دوچرخه مجهز به موتور جت باید از سد آن عبور کند. این وسایل نقلیه در محلی مثل بستر دریاچه خشک شده بانی ویل مسابقه خواهند داد و بنابراین زمین مسیر رقابت کاملا صاف و هوا کاملا خشک است. هرچند این شرایط می تواند به شدت قابل تغییر باشد.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا