برخی شناگاه های کشور آلودگی میکروبی و نفتی دارند

به گزارش ایرنا، فریبرز جمالزاده فلاح روز سه شنبه همزمان با چهارمین روز از هفته محیط زیست در نشست خبری افزود: ستاد ساماندهی سواحل و به طور خاص شناگاه های کشور در حال بررسی وضعیت این امکان تفریحی است. با توجه به اهمیت موضوع و هجوم گردشگران در فصل تابستان به سمت مناطق ساحلی، قرار شد برای ساماندهی شناگاه ها دفاتری در استان های ساحلی ایجاد شود. 

به گفته وی در جلسه ای که دوم اسفند 93 برگزار شد هشدارهای لازم در مورد برخی شناگاه ها که آلوده محسوب می شوند به نهادهای مرتبط استانی داده شد. 

جمالزاده فلاح ادامه داد: در مدت 30 سال گذشته زمین های اطراف شناگاه های شمالی کشور دستخوش برخی تغییرات از جمله ساخت و ساز شدند بنابراین قرار شد این وضعیت بازنگری شود.شهرداری ها می توانند دستورالعمل مناسبی را برای نحوه استفاده از شناگاه ها تدوین کنند و هم اینکه تسهیلاتی فراهم کنند تا شناگران بعد از خروج از آب آلودگی ها را از خود دور کنند. 

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی به غرق شدن شناگران در آبهای شمالی کشور همچنین گفت: 78 درصد افراد که غرق می شوند خارج از شناگاه ها شنا کردند . علاوه براین برخی افراد دچار پدیده جریان شکافنده می شوند که در زمان گرفتار شدن ، نباید هیج واکنشی نشان داد. 

جمالزاده فلاح در ادامه به مساله دریا خواری در سواحل کشور نیز اشاره کرد و گفت: طرح های توسعه ای یکی از دلایل دریا خواری است ، دولت قبلی اقدام به ساخت چندین بندر چند منظور کرده بود که تمام اینها تا حدودی دریا خواری را به همراه داشت. 

وی افزود: ایجاد هر گونه موج شکن هم دریا خواری به همراه دارد زیرا اگر اینطور در نظر بگیریم پشت هر موج شکن زمینی به شکل مثلت ایجاد می شود که با محاسبه مساحت این مثلث می توان وسعت زمین خواری در اثر ساخت اسلکه و بنادر را به دست آورد اما اکنون آمار دقیقی در دست نیست. 

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی گفت: با توجه به اینکه فشارهای توسعه ای در استان های ساحلی متمرکز هستند،تقریبا دریا خواری در همه سواحل وجود دارد . 

وی تاکید کرد: از آنجا که توسعه اجتناب ناپذیر است بنابراین در برخی موارد زمین خواری انجام شده است اما به علت ملاحظات محیط زیست و فشار سازمان محیط زیست فعالیت های تجاری در برخی از آنهاماننده پروژه درگهان آغاز نشده است . 

همچنین ضیاء الدین الماسی مدیر کل دفتر بررسی آلودگی دریا همچنین گفت: 35 ایستگاه پایش در حال پایش شناگاه های کشور از لحاظ آلودگی میکروبی هستند و میزان آلودگی این شناگاه ها به فصل و میزان جمعیت آنها بستگی دارد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش به عدم نظارت قانونی سازمان محیط زیست بر مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: 7 منطقه دریایی آزاد در کشور وجود دارد که بر اساس قانون سازمان محیط زیست هیچ نظارتی بر محیط زیست آنها ندارد و تمام مراحل حفاظت بر عهده سازمان منطقه آزاد است. 

وی تاکید کرد: این ضعفی بود که در قانون مربوطه وجود داشت که با رایزنی هایی انجام شده تا حدودی مرتفع شده است. در پیش نویس لایحه برنامه ششم توسعه پیشنهادی از سوی سازمان محیط زیست خواسته شده تا اختیار محیط زیست مناطق آزاد به سازمان حفاظت محیط زیست بازگردد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا