علم در 21 خرداد

  • پرتاب تلسکوپ فضایی پرتو گاما فرمی

"فرمی" یک تلسکوپ فضایی رصدگر پرتوی گاما است که در مدار نزدیک زمین به رصد آسمان می پردازد. این تلسکوپ فضایی در ۱۱ ژوئن ۲۰۰۸ توسط موشک دلتا 2 به فضا پرتاب شد.

  • تجزیه نور خورشید

در یازدهم ژوئن 1855 تجزیه نور خورشید برای نخستین بار در تاریخ تحقیقات نوین فیزیكی توسط دو دانشمند آلمانی به نام‏ های كی‏ یرشهوف و بونسون انجام شد. البته بحث تجزیه نور خورشید از روزگاران دور مورد توجه بوده است.

نظریه ارسطو درباره رنگین كمان قدیمی‏ ترین نظریه ‏ای است كه بعدها دانشمندان دیگر نیز با آن آشنا شده‏ اند. ابوعلی سینا، ابن هیثم و قطب الدین شیرازی دانشمندان مسلمانی هستند كه با افزودن مطالبی بر نظریه ارسطو آن را به نحو قابل قبولی توجیه و تكمیل كردند و سرانجام كی یرشهوف و بونسون با استفاده از روش تجربی آن را ثابت نمودند.

  • تولد جان رابین وارن

جان رابین وارن در 11 ژوئن 1937 به دنیا آمد. این پاتولوژیست استرالیایی، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 2005 برای کشف مجدد باکتری هلیکوباکتر پیلوری، عامل عفونی زخم معده و توسعه یک آزمایش تشخیصی است.

  •  درگذشت ارنست رادرفورد

ارنست رادرفورد فیزیکد‏ان انگلیسی و پدر انرژی هسته ‏ای در 30 اوت 1871 در شهر نلسون زلاندنو به دنیا آمد. وی دو تابش رادیواكتیوی ناهمانند شناسایى كرد. وی اشعه اول را كه تابشی با بار الكتریكی مثبت بود و به سهولت در مواد جذب می‏شد اشعه آلفا نام داد و اشعه دوم را كه تابشی با بار الكتریكی منفی بود و تشعشع كمتری ایجاد می‏ كرد، اما قابلیت نفوذ آن در مواد زیاد بود، اشعه بتا نامید.

رادرفورد هم‏چنین پس از چندی اشعه سومی را كه شبیه پرتوهای ایكس بود و نافذترین تابش را داشت، پرتو گاما نام‏گذاری كرد. او آشكارا بزرگ‏ترین فیزیك‏دان آزمایشگر زمان خود بود و به دلیل پژوهش‏ های طولانی درباره اتم به پدر انرژی هسته‏ ای شهرت یافت. رادرفورد اتم را موجود سختی می‏ دانست كه یك منظومه شمسی بسیار ریز متشكل از ذرات بی‏شمار است كه دارای اسرار نهفته فراوانی است. ارنست رادرفورد سرانجام در یازدهم ژوئن 1937 در 66 سالگی درگذشت.

  • درگذشت رابرت فوگل

رابرت فوگل متولد ۱ ژوئیه ۱۹۲۶بود.وی  دانشمند آمریکایی است که در سال ۱۹۹۳ موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شد.وی  ۱۱ ژوئن ۲۰۱۳ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا