ارز دیجیتالی: بهترین راه دور زدن تحریم‌ها

اکثر ارزهای دیجیتال((cryptocurrencies روی پایگاه داده توزیع شده‌ای به نام بلاک‌چین اجرا می‌شوند و بیشتر واحدهای اصلی آنها توسط یک فرآیند به نام استخراج یا ماین تولید می‌شوند.

اولین و معروف‌ترین ارز دیجیتالی بیت‌کوین است. این ارز نخستین پول دیجیتال نا متمرکز به شمار می رود زیرا سیستم آن بدون بانک مرکزی یا مسوول مرکزی کار می‌کند. این شبکه همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها مستقیما و بدون واسطه بین کاربران انجام می‌شود.

 پ‍س از بیت‌ کوین، اتریوم رتبه‌ دوم را در بین تمام ارزهای دیجیتال دارد. این ارز یک پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز است که امکان ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های توزیع‌شده را بدون تقلب، کنترل یا مداخله‌ شخص ثالث فراهم می‌کند. طبق گفته‌ سازندگان اتریوم، این ارز را می‌توان برای رمزگذاری، غیرمتمرکزسازی، ایمن‌سازی و مبادله‌ تقریبا همه‌چیز استفاده کرد.

لایت‌ کوین نیز براساس یک شبکه‌ پرداخت جهانی متن باز ایجاد شده است که هیچ نهادی بر آن نظارت نمی‌کند و از الگوریتم اسکریپت که بر اساس پروتکل اثبات کار است برای استخراج ارز استفاده می‌کند. به این صورت افراد عادی می‌توانند با استفاده از رایانه‌های معمولی برای استخراج این ارز اقدام کنند. گرچه لایت‌ کوین از بسیاری جهات شبیه بیت‌ کوین است، اما نرخ تولید بلوک آن بسیار سریع‌تر است و از این جهت تراکنش را سریع‌تر تایید می‌کند.

مونرو نیز یک ارز ایمن، خصوصی و غیرقابل‌ردیابی است. توسعه‌ این ارز دیجیتال کاملا مبتنی ‌بر کمک‌های جامعه‌ است. زی‌کش(Zcash) نیز یک ارز دیجیتال متن‌باز و غیرمتمرکز است و به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا تراکنش‌های محافظ‌دار را انتخاب کنند. Dash (دارک کوین) نیز نسخه‌ پنهانی‌تری از بیت‌ کوین است. این ارز ازآنجایی که روی شبکه‌ مسترکد غیرمتمرکزی کار می‌کند، ردیابی تراکنش‌ها را تقریبا غیرممکن می‌سازد.

ریپل نیز یک شبکه‌ پرداخت آنی جهانی است که امکان پرداخت‌های بین‌المللی فوری، قطعی و کم‌هزینه‌ را فراهم می‌آورد. ریپل بانک‌ها را قادر می‌سازد تا پرداخت‌های بین‌المللی و فرامرزی را به‌صورت آنی، با شفافیت انتها‌به‌انتها و هزینه‌های پایین‌تر انجام دهند.

آینده ارزهای دیجیتالی چگونه خواهد بود؟

چندی پیش سیدمحمد صادق الحسینی، یک کارشناس اقتصادی با انتشار توئیتی در مورد آینده ارزهای دیجیتال گفت: «ارزهای دیجیتال پس از سقوط شدید، دوباره در حال رشد هستند. در ۶ ماه گذشته فقط بیت کوین ۱۰۰ درصد بازدهی داده است. تصور این است که بدلیل تعرفه های سنگین بر چین و ایجاد آربیتراژ و نیز تحریم‌ها، ارزهای دیجیتال پتانسیل رشد بالایی داشته باشند. سرمایه‌گذاران ایرانی هوشمندانه انتخاب کنند».

ویژگی‌های مهم ارزهای دیجیتالی

ارز دیجیتال با ۲ ویژگی به خصوصی که دارند (انتشار غیرمتمرکز  و ناشناس بودن معامله کنندگان)، به عنوان ابزاری کاملا متناسب با دور زدن تحریم ها محسوب ‌شوند.

ویژگی انتشار غیرمتمرکز ارز دیجیتالی باعث می شود هیچ نهاد به‌خصوصی از جمله بانک‌های بزرگ کشورها و دولت‌ها نتوانند کنترل شبکه بیت‌ کوین را به دست بگیرند و مبادلات در آن فارغ از مسایل دیپلماتیک باشد.

ویژگی پنهان بودن هویت خریداران و فروشندگان رمز ارز ها نیز توانایی ردیابی و رصد را برای نهادها و سازمان ها غیرممکن می کند. این دو ویژگی باعث شده است تا ارزهای دیجیتال ابزاری مناسب برای دور زدن تحریم های بین المللی به شمار آیند.

امروزه استفاده از ارز دیجیتالی در كشورهایی كه به خاطر تحریم با تورم شدید مواجه هستند (مانند ونزوئلا) كاربرد زیادی یافته است. این روزها كشورهایی مانند آرژانتین و تركیه نیز از ارز دیجیتال به عنوان جایگزین ارز رایج در معاملات خود بهره می‌گیرند. اكنون نیز بانك مركزی ایران به ایده استفاده از این روش برای دور زدن تحریم های آمریكا رسیده است اما همچنان بانک مرکزی و وزرات ارتباطات در طراحی رمز ارز ملی کم کاری و امروز و فردا می کنند.

این در حالی است که بسیاری از دانشجویان ایرانی می توانند با استفاده از ارزهای دیجیتال همانند بیت کوین، به عنوان ابزاری برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی بین المللی، استفاده کنند. تا به وسیله این ارزهای دیجیتالی، تراکنش‌هایشان پنهان و ناشناخته باقی بماند و خانواده های آنها به راحتی بتوانند پول را از ایران به سوی آنان ارسال کنند. همچنین این قضیه برای افراد بیمار متقاضی به سفر درمانی خارج از کشور نیز صدق می کند.

به گزارش سینا پرس و به نقل از خانه ملت، معصومه آقاپور علیشاهی، عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس پیرامون این مساله گفت: تا زمانی که قوه قضاییه و مجلس قوانین مدونی در حوزه ارز دیجیتال تصویب نکنند و ساز و کار دقیق و اجرایی استفاده از ارز دیجیتال ابلاغ نشود، راه اندازی مزارع بیت کوین جز سم برای اقتصاد ایران نتیجه ای در پی ندارد و گسترش بازار فعالیت های آن اشتباهی بزرگی است.

به گفته وی، برای توسعه ارز دیجیتال باید زیرساخت های دولت الکترونیک ایجاد شود و بانک مرکزی تضمین های لازم در این بخش را ارایه دهد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط کنونی ایجاد مزارع ارز دیجیتال در ایران برای افرادی که به دنبال پولشویی هستند یا اینکه می خواهند فسادهای مالی انجام دهند، زمینه و شرایط را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه در کمیسیون اقتصادی پیشنهاداتی برای تدوین قانون جهت استفاده از ارز دیجیتال مطرح شده است، افزود: باید نشست مشترکی بین مجلس، دولت و قوه قضاییه برگزار و قوانین مدونی در این باره تصویب شود و سپس مردم به استفاده از ارز دیجیتال روی آورند.

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا