پانسمانی برای بهبود عفونت زخم ها تولید شد

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،مطالعه‌ای در آزمایشگاه طب بازساختی دانشگاه ایندیانا منجر به تولید زخم پوش یا پانسمانی شده است که از میدان الکتریکی برای تخریب عفونت باکتریایی و بیوفیلم باکتریایی استفاده می‌کند.

فیلم‌های باکتریایی که روی سوختگی‌ها یا زخم‌های بعد از جراحی شکل می‌گیرند یا آن‌هایی که بعد از استفاده از ابزارهای پزشکی مانند کاتتر شکل می‌گیرند بسیار نازک هستند و البته مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد می‌کنند.

این باکتری‌ها الکتریسیته مربوط به خودشان را تولید می‌کنند و از این میدان الکتریکی برای ارتباط برقرار کردن با یکدیگر و تشکیل بیوفیلم های باکتریایی استفاده می‌کنند و همین امر موجب می‌شود که آنها تهاجمی شده و درمان مشکلی داشته باشند. مراکز کنترل و مهار بیماری‌ها، ۶۵ درصد عفونت‌ها را ناشی از باکتری‌هایی با چنین فنوتیپ بیوفیلمی می‌دانند و این در حالی است که انستیتو ملی سلامت(NIH) این آمار را ۸۰ درصد می‌داند.

محققان دریافته‌اند که پانسمان‌ها یا زخم پوش‌ها به تنهایی قادر به مبارزه موفق با باکتری‌ها نیستند اما زمانی که با برخی از داروها ترکیب می‌شوند، تأثیر گذاری آنها بیشتر می‌شود.

این کشف موجب شده است که محققان راه‌های مختلفی را برای مقابله با باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک ها بیازمایند. در این راه محققان در ایندیانا زخم پوشی را تولید کردند که به خودی خود قادر است یک میدان الکتریکی یک ولتی را در تماس با مایعات بدن مانند مایع زخم یا خون ایجاد می‌کند که هیچ آسیبی به خود بیمار وارد نمی‌کند اما موجب تخریب بیوفیلم باکتریایی می‌شود.این زخم پوش در صورت تأیید بوسیله FDA می‌تواند به میزان قابل توجهی به بیمارانی که دچار سوختگی یا سایر زخم‌های عفونی هستند، کمک کند.