هوای پاک: آرزوی دست نیافتنی تهرانی‌ها

به گفته عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، طبق بررسی کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌ زیست، موتورهای دیزلی بسیار آلوده‌کننده هستند و ترکیبات آلایندگی آن( به ویژه ذرات معلق ) سرطان‌زاست.

وی افزود: طبق استانداردهای جهانی موتورهای پایه‌گازسوز در رده خودروهای پاک قرار می‌گیرند  بنابراین بهتر است به جای تولید موتورهای دیزلی، بخش خصوصی و دولتی در زمینه تولید و توسعه سواری‌های پایه‌ گازسوز که اتفاقا مطالعات آن هم در کشور انجام شده است، اقدام کنند.

نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران نیز در واکنش به احتمال ورود خودروهای سواری دیزلی گفت: روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار خودروی سنگین دیزلی در تهران تردد می‌کنند که برخی از آنها از سایر استان‌ها وارد تهران می‌شوند.

وی افزود: براساس حدود مجاز آلایندگی خودروها، روزانه به مساحت ۷۸ کیلومتر مربع در تهران دود تولید می‌شود. این عدد، حدود مجازی است که سازمان محیط زیست و سازمان استاندار آن را تایید کرده‌اند اما در واقعیت به دلیل مشکلات خودروهای دیزلی، بیش از این میزان در تهران دود تولید می شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون با وجود تمام سخت‌گیری‌ها هنوز چهار میلیون خودروی سواری در تهران وجود دارد که در روزهای ناسالم شهر تردد می کنند. اکنون خودروهای سواری دیزلی نیز وارد چرخه شوند، باید فاتحه تمام اقدام های ایجابی و سلبی که طی این مدت برای بهبود وضعیت هوای تهران انجام گرفته شده است را خواند!

مشکل حمل و نقل عمومی شهر تهران تنها به این مورد ختم نمی شود، اخیرا پیشنهادی از سوی وزارت کشور و اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور به دولت داده شده است تا خودروهای کارکرده‌( خودروهایی که کمتر از ۳ سال عمر دارند) و مشمول شرایط شورای عالی ترافیک شهرهای کشور هستند، مورد استفاده ناوگان تاکسیرانی قرار بگیرند.

مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در این خصوص گفت: هم اکنون در حدود 125 هزار تاکسی به سن فرسودگی رسیده اند. این میزان تا پایان سال ۹۸  به ۱۹۲ هزار دستگاه خواهد رسید.

وی افزود: یکی از ظرفیت‌ها برای کاهش انباشت این فرسودگی‌ها، استفاده از خودروهای کارکرده موجود است به همین منظور اخیرا وزارت کشور و اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور به دولت پیشنهاد داده اند تا خودروهای کارکرده ای که کمتر از ۳ سال عمر دارند و مشمول شرایط شورای عالی ترافیک شهرهای کشور هستند، مورد استفاده قرار بگیرند.

 وی ادامه داد: با اجرای این طرح مالکان تاکسی‌های فرسوده به ازای اسقاط تاکسی فرسوده، می‌توانند خودروی کارکرده‌ای را  رنگ کنند و پلاک آن را به "ت" تغییر دهند و وارد ناوگان تاکسیرانی کنند.

اما چه ضرورتی باعث شده است تا برای استفاده دو یا سه ساله این تاکسی ها، مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف واردات خودروهای کارکرده دست دوم باشیم؟ آیا شهردار تهران حتی با انجام یک حساب سرانگشتی، نمی‌تواند حجم زیان های چنین کاری را محاسبه کند؟ خودروهایی که به زودی به سن فرسودگی می رسند و میزان آلودگی های صوتی و زیست محیطی کلانشهرها را دو چندان می کنند.

برخی از کارشناسان مخالف واردات خودروهای خارجی معتقدند که هم اکنون با توجه به وضعیت کنونی بازار، خروج ارز به دلیل کمبود منابع ارزی غیر منطقی است و واردات خودروهای کارکرده چاره ساز این مشکلات نیست و دردی از دردها را دوا نمی کند.

به اعتقاد آنها، واردات خودروهای کارکرده و دست دوم از خارج کشور علاوه بر توجه نکردن به موضوع «تولید ملی و بحث مهم اشتغالزایی» در کشور، توهین به شان ملت ایران است. در حالی که کشور از توانایی‌های لازم برای تولید اتوبوس های نو و با کیفیت برخوردار است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. واقعا هوای پاک برای ما ارزو شده.اسم و خستگی و تنگی نفس و بی حوصلگی ام رهاورد این وضعیته.چرا هیچکس فکری نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا