رونمایی از پیشرفته‌ترین ربات جراح جهان به نام سینا

ربات سینا، به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های جهان در زمینه مهندسی پزشکی محسوب می‌شود که برای جراحان این امکان را فراهم می‌کند تا از راه دور و با دقت بسیار بالا به جراحی پرداخته و نه تنها محل جراحی را به وضوح ببینند بلکه با استفاده از سامانه  بازخورد نیروی آن، حس لامسه مصنوعی را تجربه کنند. قابلیتی که تنها ربات جراح تجاری جهان به نام داوینچی با وجود قیمت چهار برابری نسبت به سینا، از آن بی بهره است.

ربات سینا که آزمایش‌های عملکردی خود را بر روی حیوانات با موفقیت به پایان رسانده و آماده نصب در بیمارستان‌هاست، با استفاده از ۱۶ مفصل مجهز به موتور الکتریکی می‌تواند از پس ظریفترین عمل‌های جراحی برآید و این امکان را ایجاد می‌کند که جراح در حالت مناسب ارگونوميک در پشت کنسول جراحي، عمل جراحي را در موقعيت عملکردي بسيار راحت‌تر و با کيفيت بسيار بهتري انجام دهد. به علاوه اين ربات‌ با حذف لرزش‌ها و حرکات زايد دست جراح و فراهم آوردن امکان مقياس گذاري حرکات به‌ صورت مطلوب، انجام عمل‌هاي ظريف جراحي را امکان‌ پذير مي‌نمایند. محققان از تجربیات به دست آمده از ربات کمک جراح ایرانی ربولنز که از سال ۱۳۸۵ تا کنون در سه بیمارستان کشور بیش از ۱۰۰۰ عمل جراحی را انجام داده است برای طراحی هر چه بهتر ربات جراح سینا استفاده کرده‌اند.

 

عملکرد ربات جراح سینا

سامانه جراحی رباتیک سینا که با همکاری گروه بیومکانیک دانشگاه صنعتی شریف و مرکز تحقیقات فناوری‌های بیومدیکال و رباتیک پژوهشکده فناوریهای نوین پزشکی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران ساخته شده است. شامل دو بخش اصلي کنسول جراحي از راه دور و ربات‌هاي جراح مستقر بر بالين بيمار می‌باشد. کنسول جراحي شامل مانیتور، دو ربات راهبر و پدال‌هاي هدايت زير پايي است که جراح با نشستن در پشت آن تصاویر ارسال شده از ناحيه عمل را مشاهده و ابزارهاي جراحي و دوربين تصوير برداري را به‌صورت از راه دور هدایت می‌کند. از سوي ديگر سه ربات پيرو شامل دو ربات حامل ابزار و يک ربات تصوير بردار که در بالين بيمار مستقر شده‌اند اجراي دستورات جراح را برعهده دارند. در طي عمل، ربات تصوير بردار که به وسيله جراح کنترل مي شود تصوير ناحيه عمل را در کنسول جراحي در اختيار جراح قرار مي دهد و حرکات دستان جراح توسط ربات‌هاي راهبر دريافت شده و با حذف لرزش‌ها و مقياس گذاري به ربات‌هاي پيرو انتقال مي يابند تا با دقت بالا، در ناحیه عمل اجرا شوند. در عين حال نيروهاي تعاملي بين ابزار جراحي و بافت‌ها توسط ربات‌هاي پيرو اندازه گيري شده و همزمان از طريق ربات‌هاي راهبر به دستان جراح بازخورد مي شوند تا از صدمه به بافتهای مورد عمل جلوگیری شود. همچنين ربات تصوير بردار می‌تواند همانند چشم جراح، ابزار جراحي را تعقيب کند تا تهيه تصوير از ناحيه مورد نظر به‌صورت رهگيري هوشمند امکان پذير گردد. ارتباط بین ربات‌های پیرو بر بالین بیمار با ربات‌های راهبر در کنسول جراحی از طریق ساختارهای مخابراتی از راه دور نظیر شبکه اینترنت برقرار می شود و لذا عمل جراحی می تواند در دورترین نقاط کشور یا حتی بر روی یک ناو اقیانوس پیما صورت پذیرد.

 

سینا، دریچه ایران به دنیای تجارت فناوری

گزارشها نشان می‌دهند تا سال ۲۰۱۰ به تعداد ۸۹ واحد از تنها رقیب ربات سینا یعنی ربات داوینچی با قیمتی معادل ۲ میلیون دلار در بیمارستان‌های جهان نصب شده است که از این تعداد ۱۹ واحد ان در کشورهای منطقه خاورمیانه از قبيل عربستان، ترکيه، قطر و پاکستان موجود است. آمار منتشره نشان می‌دهد کاربرد ربات داوینچی در انجام عمل های جراحی ظریف به سرعت رو به افزایش است به طوری که آمار عمل رباتيک – پروستاتکتومي در کشور امریکا از 300 مورد در سال 2001 به 16000 مورد در سال 2005  و به 60000 مورد در سال 2008 افزايش يافته است. در حال حاضر بیش از 80% اعمال جراحی رادیکال پروستاتکتومی در دنیا به روش رباتیک انجام می پذیرد.

لذا با توجه به روند رو به رشد بازار از يکسو و هزينه بسيار بالاي ربات داوينچي از سوي ديگر، ارايه محصولي با یک چهارم هزينه و کارايي مشابه فرصت بزرگي را براي دست يابي به بازارهاي جهاني و بخصوص منطقه فراهم مي آورد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا