خدمت به مردم باعث رشد حرفه ای افراد می شود

او در خانواده‌ای مذهبی و با آموزه های دینی پرورش پیدا کرده که به گفته خود ایشان انجام امور خیر و خدمت به مردم از مهمترین آموزه های تربیتی محسوب می شده است از این روست که این جراح مغز و اعصاب علاوه بر تربیت حدود 60 نفر از جراحان حاذق مغز و اعصاب در کشور، ساخت مدرسه، مسجد، بیمارستان و مرکز تصویر برداری را نیز در دستور کار خود دارد.

همت و تلاش وصف ناشدنی این استاد بزرگوار و پزشک حاذق تا آنجاست که اغلب شاگردانش او را «خستگی ناپذیر» معرفی کرده اند. با این استاد بزرگ به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می آید:

چه شد که به این رشته علاقه مند شدید؟

از همان ابتدا و از زمانی که خود را شناختم علاقه مند بودم که پزشک شوم. بعد هم که وارد دانشگاه شدم اساتیدی داشتم که بیشتر در حوزه بیماری های عصبی و مغز و اعصاب مطالعه و بررسی می کردند. آن زمان به این حجم کتاب نبود و جزوه های اساتید را من می نوشتم و سخنرانی هایشان را در قالب جزوه تنظیم می کردم و بین دانشجویان پخش می کردم. جزوه های مربوط به بیماری های اعصاب، آناتومی اعصاب و پاتولوژی اعصاب را می نگاشتم از این رو به این رشته علاقه مند شدم و رشته جراحی مغز و اعصاب را انتخاب کردم.

اگر به گذشته بازگردید باز هم همین مسیر را انتخاب می کنید؟

دوباره و دوباره همین رشته را انتخاب می کنم.

این رشته تحصیلی در کشور با چه چالش هایی مواجه است؟

قبلا با مشکلات زیادی در این عرصه مواجه بودیم اما با پیشرفت های علمی که در کشور اتفاق افتاد به تدریج بسیاری از مشکلات مرتفع شد به عنوان کسی که در سمت رییس انجمن جراحان مغز و اعصاب فعالیت کردم، می توانم ادعا کنم که اکنون معضل اساسی در این حوزه وجود ندارد. زمینه برای پیشرفت جوانان فراهم است و توانستیم آنقدر فعالیت کنیم که دانشجویان در این حوزه با چالش جدی مواجه نباشند. اگر کمی دقت کنند و علاقه داشته باشند می توانند در این رشته موفق شوند. امکان تحصیل در جراحی مغز و اعصاب در بیش از 20 دانشگاه معتبر کشور فراهم است و سالانه بین 90 تا 95 نفر در حوزه جراحی مغز و اعصاب انتخاب شده و برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه ها می شوند. تمام مراکز آموزش رزیدنت جراحی مغز و اعصاب دارای امکانات استاندارد است و همه می توانند به آن پیشرفتی که دوست دارند دست پیدا کنند. به ویژه در حال حاضر که رشته های فلوشیپ و تخصصی هم در چندین دانشگاه برقرار شده و جای شکرش باقی است که جوانان می توانند در این رشته ها ادامه تحصیل بدهند.

اگر بخواهید مقایسه ای بین این رشته در کشور خودمان با کشورهای پیشرفته داشته باشید وضعیت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نسبت رشد جراحان مغز و اعصاب در کشور ما برابر با کشورهای پیشرفته دنیاست یعنی به ازای هر صدهزار نفر یک جراح مغز و اعصاب داریم و در آینده وضعیت بهتر هم خواهد شد. در این زمینه مقاله ای هم منتشر شده مبنی بر اینکه ما در حد کشورهای اروپایی هستیم و به زودی در طی سه سال آینده تقریبا نفوذ فارغ‌التحصیلان جراحی مغز و اعصاب در کشور به چیزی در حدود کشورهای مطرح در این رشته مانند آمریکا و ژاپن خواهد رسید، یعنی به چیزی حدود هر هفتاد نفر یک جراح مغز و اعصاب. این بدان معناست که می توانیم ادعا کنیم در این رشته در کشور از وضعیت خوبی برخورداریم.

نقش خودتان را در رشد این رشته چگونه ارزیابی می کنید؟

ببینید، هیچ گاه هیچ کسی شخصا نمی تواند کاری را به تنهایی انجام دهد همیشه تعامل و همکاری گروهی و ممارست باید وجود داشته باشد تا اتفاق خوبی به وقوع بپیوندد. ممکن است من باعث شوم فردی به این رشته علاقه مند شود اما من نمی توانم در تعلیم و تربیت و پرورش این آدم به تنهایی نقش آفرینی کنم. مجموعه است که موفقیت ها را می سازد، می تواند فردی را آموزش داده و به جامعه تحویل دهد.

چه توصیه ای به دانشجویان و علاقه مندان تحصیل در این رشته دارید؟

اگر می خواهند در این رشته موفق باشند و مدارج عالی را طی کنند این مهم فقط با کار، مطالعه، گذشت، ممارست و ممارست و ممارست میسر است.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا