٩۰ درصد ساکنان کره زمین هوای آلوده تنفس می کنند

مطالعات پزشکی حکایت از این موضوع دارد که امروزه آلودگی هوا به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات زندگی اجتماعی افراد در جوامع صنعتی، موجب بروز انواع بیماری‌های غیرواگیر و صعب‌العلاج مانند انواع سرطان‌ها می شود. ایرانیان هم به ویژه افراد ساکن در کلانشهرها سالهاست ابن معضل را تجربه کرده و با ذرات معلق هوا دست و پنجه نرم می کنند. این ذرات معلق به قدری کوچکند که می توانند از پوشش بدن انسان ها و سایر جانوران به راحتی عبور کنند.

مطالعات بهداشتی که در سطح بین المللی صورت گرفته، ارتباط معنی‌داری بین قرار گرفتن در معرض ذرات ریز و مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و ریوی نشان داده است. این ذرات ریز معلق در جو بیماری‌های قلب و ریه را تشدید کرده و باعث بروز اثراتی مانند علائم قلبی و عروقی، آریتمی‌های قلبی، حملات قلبی، علائم تنفسی، حملات آسم و برونشیت می شود. علاوه بر انسان ها آلودگی هوا به‌صورت غیرمستقیم روی حیات وحش، حیوانات و گیاهان نیز اثر می‌گذارد.

مشکل جهانی آلودگی هوا تا آنجا پیش رفته که بر اساس آمار از هر ۱۰ نفر در دنیا ٩ نفر هوای آلوده تنفس می کنند، این یعنی ٩۰ درصد افراد ساکن در کره زمین هوای آلوده تنفس می کنند. این تنفس هوای آلوده موجب مرگ هفت میلیون نفر در طول یک سال در سطح جهان می شود. نکته جالب توجه این است که حدود ٩۱ درصد این مرگ و میرها در کشورهای فقیر و توسعه نیافته اتفاق می افتد.

ارتقای كیفیت بنزین مصرفی لازم است

از آنجا که آلودگی هوا با کمک به گرمایش زمین آسیب های جدی را به کره زمین وارد می کند، حل آن همواره از دغدغه های اصلی دولت ها بوده است.

از این رو، كارشناسان و متخصصان مربوطه معتقدند که راه حل هایی که برای مقابله با آلودگی هوا مطرح می شود، باید بر مجموعه ای از اقدامات با استفاده از انواع تكنولوژی، قوانین و خط مشی ها متمركز باشد تا بتواند موجب تغییر در رفتار شود.

دودهای خروجی از دوكش های تاسیسات صنعتی و كارخانه ها و لوله های اگزوز خودروها به طور دائمی آلودگی را وارد اتمسفر می كنند که باید تمهیدی برای آن اندیشید. ضمن اینکه ارتقای كیفیت بنزین مصرفی در این رابطه از اهم واجبات است.

البته نقش مردم نیز در مقابله با این پدیده نباید نادیده گرفته شود، چراکه مردم می توانند با بازیافت کردن و نسوزندان پسماند های خود، دوچرخه سواری و عدم استفاده از آلاینده های خانگی به کاهش آلودگی هوا کمک کنند. چنانکه در بسیاری از كشورهای پیشرفته كه از آلودگی هوا رنج می بردند، با نهادینه كردن مقررات ضد آلودگی هوا در بین اعضای جامعه توانسته اند در ایجاد هوای پاک موفق عمل كنند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا