مشارکت جدی همه کشورها برای مقابله با گرمایش جهانی

در این میان، ایران نیز جزو ده کشور اول دنیاست که در حال حاضر به طور سالانه بیشترین حجم دی اکسیدکربن را منتشر می کنند.

بر این اساس، ایران نیز با تولید دی اکسیدکربن و گازهای گلخانه ای، از مشکلات متعدد مرتبط با آلودگی هوا و آب رنج می برد.

با توجه به سوابق تاریخی سهم ایران در ایجاد پدیده گرمایش جهانی در مقایسه با کشورهای توسعه یافته که زمانی نه چندان دور تولیدات گازهای گلخانه‌ای زیادی داشتند، ناچیز به نظر می رسد، اما حل این مشکل خطرناک، قطعا به مشارکت جدی همه کشورها نیاز دارد.

کارشناسان و متخصصان مربوطه به بهبود جدی بهره وری انرژی و افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر در کشور اشاره کرده و معتقدند این اقدام علاوه بر کمک به حل یک مشکل جهانی، مزایای متعددی در حوزه محیط زیست و سلامت به همراه خواهد داشت.

امروزه بیشتر فعالیت‌های انسان‌ها موجب تولید گازهای گلخانه‌ای می شود. پس از وقوع انقلاب صنعتی و تغییر روش زندگی میزان گازهای گلخانه ای موجود در جو به صورت چشمگیری افزایش یافت. قبل از آن مقدار گازهای گلخانه ای در جو کم بود، اما با شدت استفاده از نفت و زغال سنگ ترکیب گازهای اتمسفر نیز تغییر کرد.

استفاده از سوخت‌های فسیلی میزان دی‌اکسید کربن منتشر شده در جو را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن، گله‌داری و کشاورزی فعالیت‌هایی است که تولید متان را بالا می‌برد. استفاده از فلوئوروکربن‌ها در یخچال‌ها نیز اثر گلخانه‌ای را تشدید می‌کند.

شاید عجیب به نظر برسد اگر بگوییم انسان‌ها در زمان تماشای تلویزیون، بازی با کامپیوتر، استفاده از کولر، فن‌کوئل و استریو ضبط صدا، روشن کردن چراغ شستن لباس‌ها یا اتو کشیدن آنها، گرم کردن غذا در مایکروویو و استفاده از بخاری گازی یا نفتی گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند، اما متاسفانه این موضوع واقعیت دارد.

از این رو، در همه کشورها تلاش هایی مبنی بر مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای انجام گرفته است که هرازگاهی به گوش می رسد.

به تازگی اخباری از ستاد توسعه فناوری نانو نقل شده مبنی بر اینکه استارت‌آپی در حال کار روی فناوری است که به خودروها و کولرهای گازی امکان می‌دهد تا دی‌اکسیدکربن موجود در اتمسفر را به‌عنوان سوخت مورداستفاده قرار دهند.

این دستگاه دی‌اکسیدکربن هوا را به دام انداخته و آن را به‌عنوان سوخت مصرف می کند. همچنین ممکن این فناوری بتواند در آینده به‌عنوان تأمین‌کننده سوخت خودروها نیز استفاده شود.

بر اساس این گزارش، با توسعه این فناوری می‌توان انتظار داشت که خودروها دی‌اکسیدکربن را از هوا گرفته و موجب بهبود وضعیت اتمسفر شوند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا