حفاظت از محیط زیست و امنیت ملی به بهای پرداخت جان

هم اکنون یکی از مهمترین نیازهای حمایتی محیط بانان، حمایت‌های قضایی از آنهاست. حمایتی که محیط بانان چشم به انتظار تصویب لایحه حمایت از محیط بانان دارند.

سرهنگ محبت خانی، فرماندهی یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از منابع آب، خاک و هوا را برای تضمین سلامت جوامع انسانی، جانوری و گیاهی امری ضروری دانست و با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر لزوم جمع آوری اسلحه‌های غیرمجاز گفت: نقش و سهم محیط بانان محیط زیست در کشف این اسلحه‌ها و تامین امنیت ملی بسیار مهم  است.

وی افزود: شامگاه یازدهم خرداد محیط بانان پارک ملی خَبر استان کرمان، یک دستگاه خودرو سمند و یک دستگاه موتور سیکلت را شناسایی کردند که در حال پروژکتورکشی برای شکار آهو بودند. این موضوع باعث شد تا محیط بانان بلافاصله نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و راکبان موتورسیکلت نیز به سمت محیط بانان تیر اندازی کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در اثر این اتفاق، دو نفر از محیط بانان از ناحیه سر، صورت و دست زخمی شدند و موتور سیکلت شکارچیان در حین فرار واژگون شد و به دلیل اصابت جمجمه راکبان به زمین، هر دو نفر آنها فوت شدند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست اظهارداشت: یک قبضه سلاح غیر مجاز شکاری از راکبان موتور سیکلت نیز کشف و ضبط شد.

واکنش نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس به زخمی شدن دو محیط بان

کمالی‌پور، نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس، در واکنش به زخمی‌شدن دو محیط‌بان توسط شکارچیان غیرمجاز گفت: جان محیط‌بانان به طور مداوم از سوی شکارچیان غیرمجاز در معرض تهدید است. از اینرو دولت و مجلس تصمیم به تدوین و تصویب لایحه برای حمایت قضایی از حافظان طبیعت گرفته است.

وی افزود: بررسی لایحه حمایت از محیط‌بانان در کمیسیون قضایی به پایان رسیده است. بررسی این لایحه در دستور کار هفته آینده صحن علنی مجلس قرار دارد؛ امیدواریم با تصویب این لایحه در مجلس و  شورای نگهبان، خلاءهای موجود در مسیر استفاده از سلاح برای محیط‌بانان رفع و محیط‌بانان از مزایای آن بهره مند شوند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: با تصویب این لایحه، محیط بانان مانند نیروهای مسلح و انتظامی مشمول قانون نحوه بکارگیری سلاح خواهند شد.

کمالی‌پور ادامه داد: هم اکنون بکارگیری سلاح برای محیط‌بانان شفاف نیست از اینرو آنها هنگام مواجهه با شکارچیان غیرمجاز برای استفاده از سلاح با مشکلاتی مواجه هستند. همچنین اگر محیط بانان با رعایت مقررات از سلاح استفاده کنند موضوع قتل عمد در مورد آنها مطرح نیست حتی اگر ناشی از خطا باشد. در این لایحه فرآیند و نحوه استفاده از سلاح برای محیط بانان تسهیل شده است.

نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس یادآور شد: هم اکنون محیط بانان باید خود دیه و خسارات را پرداخت کنند اما با تصویب و اجرای این لایحه، دولت ملزم به پرداخت خسارات و حمایت های لازم خواهد بود.

وی تصریح کرد: تصویب قانون به عنوان اهرم بازدارنده فقط می‌تواند در کاهش تهدیدها موثر باشد اما راهکاری مفید برای رفع حفظ جان حافظان طبیعت نیست بنابراین ضرورت دارد با فرهنگ سازی مناسب از فعالیت شکارچیان غیر مجاز جلوگیری شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا