رقیب ایرانی ربات جراح «داوینچی» رونمایی شد

محققان طرح ساخت این ربات که در حاشیه افتتاحیه دومین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد در تلاش هستند تا پس از ساخت نمونه آزمایشگاهی این دستگاه وارد فاز بالین شوند.دکتر فرزام فرهمند، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با بیان این که این ربات با همکاری دکتر علیرضا میرباقری و همکارانش در دانشگاه صنعتی شریف و محققانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و ساخته شده است، گفت: ربات جراح پس از سه سال کار متمرکز طراحی و عرضه شده است.

وی با بیان این که عنوان یک ربات از نام ابوعلی سینا گرفته شده است، اظهار داشت: این طرح متناظر ربات داوینچی است که به عنوان ربات جراح در دنیا مطرح است.

فرهمند با اشاره به عملکرد این ربات خاطرنشان کرد: این ربات دارای سیستم بسیار پیشرفته جراحی از راه دور است به گونه‌ای که این ربات دارای کنسول جراحی است که جراح در پشت آن مستقر می‌شود و با استفاده از دو بازوی رباتیک عملک جراحی را از راه دور هدایت و کنترل می‌کند.

این محقق مانیتور را از دیگر بخش‌های این ربات ذکر کرد و ادامه داد: به منظور نمایش جراحی به جراح این ربات مجهز به دوربین‌هایی است که با ایجاد یک سوراخ کوچک در بدن بیمار قرار می‌دهد تا از این طریق تصاویر عمل جراحی از طریق مانیتور به جراح منتقل شود.

وی با تاکید بر این که بخش دوربین و بازوهای رباتیک این ربات از طریق پدال‌هایی از سوی جراح کنترل می‌شود اظهار داشت: هر حرکتی که جراح از طریق کنسول انجام می‌دهد تصاویر آن در مانیتور منتقل می‌شود تا از این طریق جراحی مورد نظر انجام خواهد شد.فرهمند انجام جراحی کم تهاجمی را از مزایای این ربات ذکر کرد و ادامه داد: با استفاده از بازوهای رباتیک با درجه آزادی مناسب میزان آسیب به بافتهای سالم به حداقل خواهد رسید ضمن آن که میزان خونریزی از این طریق کمتر خواهد بود.

وی کاهش دوره نقاهت را از دیگر مزایای این ربات ذکر کرد و افزود: این ربات در اکثر جراحی‌ها به ویژه جراحی پروستات قابل استفاده است.

فرهمند استفاده از این ربات را نسل سوم جراحی توصیف کرد و در این باره توضیح داد: نسل اول جراحی از طریق جراحی‌های باز، نسل دوم جراحی‌ها با استفاده از ابزارهای آندوسکوپی و نسل سوم با استفاده از ربات‌های جراح بوده است که این طرح در این راستا اجرایی شد.وی با تاکید بر این که این طرح در فاز آزمایشگاهی مورد تست قرار گرفته است، اظهار داشت: با استفاده از این ربات جراحی در فاز حیوانی بر روی دو گوسفند صورت گرفت که نتایج آن موفقیت آمیز بوده است.

فرهمند با تاکید بر این که هزینه ساخت این ربات بیش از یک میلیارد تومان بوده است، یادآور شد: اعتبارات مربوط به این طرح از سوی مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری تامین شده است.این محقق همچنین خاطرنشان کرد: در فاز بعدی این طرح درصدد هستیم تا با اخذ مجوزهای لازم وارد تست‌های انسانی و بالینی شویم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا