فعالیت های مرکز فناوری های راهبردی در جهت حمایت از ستادهای معاونت علمی است

دکتر امید توکلی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: مرکز فناوری های راهبردی زیر مجموعه معاونت توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و مسئولیت هماهنگی و تعامل بین ستادهای توسعه فناوری را که در حال حاضر 13 ستاد هستند، بر عهده دارد. هماهنگی کلیه فعالیت هایی که در ستادها انجام می شود با بدنه و سایر بخش های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از کانال این مرکز انجام می شود. این تعاملات می تواند شامل بحث های اعتباری و برنامه ریزی و سیاستگذاری در زمینه فعالیت هایی که معاونت برای توسعه فناوری در ستادها تعریف می کند، باشد.

توکلی با بیان اینکه ارزیابی تخصصی در خود ستادها انجام می شود، افزود: ما چند نوع طرح و پروژه داریم که در ستادها بررسی می شود. یک سری طرح های پژوهش محور هستند که خود این طرح ها به دو دسته تقسیم می شوند، طرح های کاربردی و طرح های در مرز دانش. یک سری طرح ها، طرح های تجاری سازی هستند که فاز پژوهشی را طی کرده و به یک محصول یا خدمتی رسیده اند و قرار است وارد بازار شده و به اصطلاح تجاری سازی شوند. طرح های دیگر هم طرح های کلان ملی هستند که ورود به این طرح ها می تواند یک پتانسیل را برای کشور فعال کرده و یا یک مزیت نسبی به همراه داشته باشند.

 

رییس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: بیشتر بحث هایی که ما داریم از حوزه پژوهش محور خارج شده است. به طور کلی ستادهای ما به سه دسته تقسیم می شوند. ستادهای فناوری محور مثل ستاد فناوری نانو یا ستاد زیست فناوری و ستاد انرژی های تجدیدپذیر. ستادهای بخشی مثل ستاد توسعه فناوری نفت و گاز و زغال سنگ یا ستاد فناوری اطلاعات و ارتباطات که یک سازمان یا وزارتخانه ای در داخل دولت دارند که فعالیت های مشابه یا از جنس فناوری انجام می دهند. یک سری ستادها ماموریت گرا هم داریم مثل ستاد بهینه سازی مصرف انرژی یا ستاد توسعه فناوری آب و خشکسالی که بر اساس یک معضل یا مشکلی که در کشور وجود دارد، شکل گرفتند و لازم است که این مشکلات حل شوند.

 

وی در ادامه گفت: اعتبارات این ستادها هم متفاوت است. ستادهایی که در زمینه تجاری سازی و شرکت های دانش بنیان فعالند، اغلب تسهیلاتشان به صورت وام است. ستادهای پژوهش محور نیز اغلب تسهیلاتشان بلاعوض است که در جهت گسترش آن علم و فناوری صورت می گیرد.

 

توکلی اظهار کرد: در کل هماهنگی این فعالیت ها با مرکز فناوری های راهبردی است ضمن اینکه ما بر اساس ماموریت های خود مرکز، یک سری فعالیت هایی از جنس برنامه ریزی و سیاستگذاری برای ستادها انجام می دهیم مثلا ستادهایی که در یک زمینه ای ممکن است کمتر کار کرده باشند و احتیاج به تقویت داشته باشند، ما از طریق یک سری سیاستگذاری ها کمک می کنیم که رشد پیدا کنند و با برگزاری جلسات هم اندیشی بین ستادها، از تجربه دیگر ستادها بهره مند شوند. جنس فعالیت ما جنس کار تخصصی نیست. جنس فعالیت ما در جهت حمایت از ستادها برای انجام هرچه بهتر ماموریتشان است.

 

رییس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای افزایش ستادها هیچ برنامه ای نداریم، گفت: الان در مرکز مشغول تعریف یک پروژه هستیم که این پروژه «تدوین مدل توسعه و نقش آفرینی ستادها» نام دارد و بر این اساس ما تعیین می کنیم که تاسیس یک ستاد با چه شاخص هایی انجام می شود. در حقیقت با انجام این پروژه به این موضوعات می پردازیم که کجاها لازم است ستاد داشته باشیم؟ با چه معیارهایی می توانیم یک ستاد به وجود بیاوریم؟ چون ممکن است ماموریت یک ستاد به پایان برسد به ویژه در مورد ستادهای ماموریت گرا، در این حالت باید دید که این ستاد با چه مکانیسمی تعطیل شود؟ در واقع مکانیسم ها و شاخص های تاسیس یک ستاد را در قالب این پروژه در مرکز فناوری های راهبردی تعریف می کنیم بعد از آن می توان بر اساس نیازهای جامعه دریافت که آیا نیاز به تاسیس ستاد جدید هست یا نه؟       

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا