طرح دسترسی آزاد به نتایج تحقیقات علمی به تعویق افتاد

دانشمندان و دانشگاهیان یک سال دیگر فرصت دارند تا با تحول جدید دسترسی آزاد به نتایج تحقیقات علمی کنار بیایند.طرح دسترسی آزاد به نتایج تحقیقات علمی یا برنامه S تا سال ۲۰۲۱ عقب افتاده است. طرح ابتکاری اروپا برای در دسترس قرار دادن نتایج تحقیقات علمی که قرار بود ژانویه ۲۰۲۰ شروع به کار کند، ۶ ماه به تعویق افتاد.

گفتنی است که این نخستین باری نیست که راه‌اندازی این طرح به تعویق افتاده است. پیش از این نیز دسترسی آزاد به نتایج تحقیقات علمی در مشاوره با جامعه پژوهشی عقب افتاده بود.

براساس بیانیه جدید، دانشمندان و دانشگاهیانی که تحقیقاتشان توسط مؤسسات دولتی تأمین بودجه می‌شود باید از اول ژانویه ۲۰۲۱ نتایج آنها را سریعاً‌ و به‌صورت رایگان  در اختیار عموم قرار بدهند.

محققان و دانشمندان می‌توانند به سه روش نتایج تحقیقات خود را به در دسترس عموم قرار دهند. انتشار مستقیم از طریق یک مجله  یا پلت‌فرم دسترسی آزاد، انتشار هم‌زمان در یک مجله پولی و مخزن دسترسی آزاد یا انتشار کار تحقیقاتی تحت توافق‌نامه دگرگونی روش‌هایی هستند که دانشمندان می‌توانند نتایج تحقیقات علمی را به‌صورت آزاد در دسترس قرار بدهند.

به گزارش آنا، در توافقنامه دگرگونی مؤسسات آموزشی یا تحقیقاتی با انتشاراتی قرارداد می‌بندد که از حالت نسخه‌ای و پولی به دسترسی آزاد تغییر پیدا می‌کند. این امر شامل مجلات و سایت‌هایی که محتوای هیبریدی(برخی پولی و برخی دسترسی آزاد) منتشر می‌کنند، نمی‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا