تحقق افزایش تعاملات تعاملات و شبکه‌سازی با مسابقه «نونما»

نحوه دسترسی‌ها، فضاهای عمومی و زیرساخت‌های فناورانه در این ناحیه، می‌تواند این تعاملات را بیشتر کند.

به گزارش سیناپرس محسن پیلان‌نژاد روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، درخصوص چرایی شکل‌گیری ایده مسابقه نونما اظهار کرد: نواحی نوآوری و فناوری مانند پارک فناوری پردیس، متمرکز بر فعالیت‌های دانش‌محور هستند که لازم است محیطی پرجنب و جوش داشته، از خواص طراحی‌های هوشمند شهری در ساختار آن بهره گرفته شده و همچنین از فضاهای عمومی، خدماتی و تفریحی مناسبی برخوردار باشد.

وی افزود: در این فضا سه محور اصلیِ دارایی‌های اقتصادی، دارایی‌های شبکه‌سازی و دارایی‌های فیزیکی از الزامات تحقق و شکل‌گیری این‌گونه نواحی است.

پیلان‌نژاد در ادامه گفت: بر اساس دستیابی به اهداف فوق و تقویت سرمایه‌های اقتصادی، شبکه‌سازی و فیزیکی، مطالعات ویژه و همچنین نظرسنجی از اعضا و اهالی حاضر در پارک، صورت گرفت. یکی از خروجی‌های این نظرسنجی، شکل‌گیریِ ایده برای طراحی مسابقه‌ای جهت ایجاد فضاهای شهری مناسب و متناسب با عناصر نوآورانه و فناورانه بود. این مسابقه، «نونما» نام گرفت و به عنوان نخستین ماحصل نظرسنجی انجام شده، در اولویت انجام قرار گرفت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و امور اقتصادی در ادامه با بیان اینکه طراحی و معماری شهری در پارک فناوری باید به گونه‌ای باشد که موجب تعامل و همکاری بیشتر حاضران در آن محدوده جغرافیایی شود، افزود: نحوه دسترسی‌ها، فضاهای عمومی و زیرساخت‌های فناورانه در این ناحیه می‌تواند این تعاملات را بیشتر کند.

وی درخصوص اینکه در طراحی ایده‌های خلاقانه در فضای شهری پارک، تغییر چه بخش‌هایی باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: انواع خدمات عمومی و المان‌هایی که در یک محله و شهر می‌تواند وجود داشته باشد و باعث ایجاد روحیه نشاط و زندگی در اعضای حاضر و فعال در پارک شود، از اولویت‌های ما در ارائه طرح‌ها از سوی شرکت‌کنندگان است. همچنین عناصری که جذابیت‌های بصریِ منحصربه‌فردی را برای این محیط ایجاد می‌کند.

پیلان‌نژاد درباره اینکه طرح‌های منتخب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند هم افزود: هیچ محدودیتی در طرح‌ها و ارائه آن‌ها وجود ندارد، اما توجه به المان‌هایی که یادآور مفاهیم و ایده‌های نوآورانه و فناورانه است و با خلاقیت فنی آمیخته شده باشد، در اولویت قرار دارد. یکی از مهم‌ترین نکات هم این است که طرح‌ها از نظر فنی و مالی امکان ایجاد و اجرایی‌شدن داشته باشد و همچنین بتوان آن‌ها را در بازه زمانی معقولی اجرا کرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و امور اقتصادی درباره ویژگی‌های متفاوت مسابقه نونما گفت: با توجه به شرایطی که برای نوع مسابقه متصور هستیم، امکان مشارکت در اجرای طرح‌ها توسط خود شرکت‌کنندگانِ منتخب فراهم است که این مسئله می‌تواند شرایط برگزاری این مسابقه را با سایر مسابقات متفاوت کند.

پیلان‌نژاد درباره ساخته شدن طرح‌های منتخب و فرآیند اجرایی شدن آن بیان داشت: پس از انتخاب طرح‌های برگزیده، امیدواریم با منابع موجود و با مدیریت اجرای پروژه توسط معاونت فنی و مهندسی در ستاد پارک فناوری پردیس تا انتهای امسال، عملیات ساخت انجام شود.

وی با اشاره به چگونگی مشارکت برگزیدگان مسابقه در ساخت طرح‌های خود گفت: برندگان مسابقه نونما می‌توانند در اجرایی شدن طرح‌ها، سرمایه‌گذاری، مشارکت و حتی بهره‌برداری حضور داشته باشند و این بخش می‌تواند متناسب با پیشنهاد خود شرکت‌کنندگان بررسی و چگونگی روال اجرایی آن تعیین شود.

علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه تا ۱۵ خردادماه فرصت دارند به پایگاه اینترنتی www.nonama.techpark.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا