پنتاگون در رویای استخدام ماهی‌های جاسوس

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکا موسوم به دارپا (DARPA) مدعی است که با به خدمت گرفتن قابلیت موجودات دریایی در حس کردن جزئی ترین ناآرامی‌ها در محیط پیرامون خود، قادر به کشف حتی کوچک‌ترین پهپادهای زیردریایی دشمن خواهد بود.

در میان سربازان دریایی (!) که برای این پروژه انتخاب شده‌اند می‌توان به جالوت هامور اقیانوس اطلس (goliath grouper)، خرچنگ میگو (snapping shrimp) و موجودات ریزتری چون پلانکتون زیست‌تابی و دیگر میکروارگانیسم‌ها اشاره کرد.

بنابر پیش‌بینی‌های دارپا، این شبکه نظارتی زنده با استفاده از رشته‌ای از حسگرهای زیرآب که ماهی و دیگر ارگانیسم‌ها را زیرذره بین دارند، کار خواهد کرد.

در همان حال که سخت‌افزارهایی چون میکروفون، ردیاب آوایی (سونار) و ویدئو، علائم دریافتی از موجودات دریایی را می‌خوانند، نرم افزار به کار رفته محرک‌های دریافتی را تفسیر کرده و تعیین می‌کند که آیا این محرک‌ها در نتیجه عبور کشتی‌ها یا دیگر ناآرامی‌های محیطی مهم ایجاد شده‌اند یا نه.

هرچند این طرح در تئوری نسبتاً ساده به نظر می‌رسد و برنامه آن است که موجودات دریایی را تحت نظر گرفته و کنش‌های آنها را به یک اپراتور منتقل کند اما به گفته کارشناسان، عملی کردن چنین طرحی با چندین مانع جدی روبه‌رو خواهد شد.

تاکنون پنج شرکت مبلغی بیش از ۴۵ میلیون دلار را برای به ثمر رساندن این طرح با توسل به روش‌های منحصر به فرد خود، دریافت کرده‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا