مغفول ماندن ظرفیت تابشی و بادی در ایران

منابع انرژی ایران به سه منبع زیر زمینی، تجدید پذیر و هسته ای تقسیم‌ می شوند. منابع انرژی زیرزمینی شامل انرژی‌های فسیلی از جمله زغال‌سنگ، گاز طبیعی و نفت خام می‌شوند. هم اکنون ایران از نظر میزان ذخایر گاز طبیعی، مقام اول را در دنیا دارد.

انرژی‌های تجدیدپذیر نیز شامل انرژی‌های خورشید، آب یا امواج دریا، باد، زیست‌توده و زمین‌گرمایی یا ژئوترمال هستند. از میان این منابع تجدید پذیر، انرژی خورشیدی یکی از مهمترین منابع انرژی پاک و در دسترس کشورمان است که انرژی آن بیش از هزار برابر انرژی مصرفی و نفتی‌مان است. طبق اعلام سازمان انرژی‌های نو، ایران دارای ۳۰۰ روز آفتابی است که این عدد نشان از پتانسیل بالای ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.

فناوری هسته‌ای نیز علاوه بر تامین انرژی پاک به تشخیص پزشکی، بهبود بیماری‌ها، افزایش تغذیه، مراقبت بهتر حیوان های اهلی، توسعه منابع آبی، تقویت کیفیت بخش صنعتی و …. کمک می‌کند. به عنوان مثال تاباندن اشعه به محصولات کشاورزی، باعث افزایش عمر محصول و کاهش بیماری‌های محصولی می‌شود. این‌گونه نگهداری از محصولات به دلیل نداشتن انبارهای سردخانه‌ای برای کشاورزان کشور راحت‌تر و میزان خسارت‌ها کمتر می‌شود. امروزه دنیا با استفاده از علم و فناوری، بر این مشکلات فائق آمده است.

سهم ایران از انرژی‌های خورشیدی

امروزه فناپذیری سوخت های فسیلی، تنوع بخشی به منابع انرژی، توسعه پایدار و ایجاد امنیت انرژی، مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی فسیلی از یک طرف پاک و تجدید پذیر بودن منابع انرژی های نو نظیر خورشید، باد، زیست توده (بیوماس) و … از سوی دیگر باعث توجه جدی جهانیان به توسعه و گسترش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و افزایش سهم این منابع در سبد انرژی جهانی شده است این در حالی است که ایران از نظر تامین انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی سهم اندکی نسبت به سایر کشورها دارد.

به گفته لونی، مدیرکل دفتر تدوین و تسهیل مقررات سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق( ساتبا)، تاکنون بیش از ۳۲۰۰ نیروگاه خورشیدی پشت‌بامی در سراسر کشور به بهره‌برداری رسیده‌ است؛ بیش از ۹۰ درصد از این نیروگاه‌های تجدیدپذیر در مناطق محروم احداث شده است.

وی افزود: هم اکنون بیشترین نیروگاه‌های خورشیدی پشت‌بامی به ‌ترتیب در استان‌های کرمان (۹۲۱ نیروگاه)، خراسان رضوی (۷۶۱ نیروگاه) و اصفهان (۲۴۸ نیروگاه) احداث و به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی اظهارداشت: احداث نیروگاه‌های خورشیدی پشت‌بامی علاوه بر کسب درآمد پایدار برای خانوارهای ساکن در مناطق روستایی و کاهش مهاجرت به شهرها، با ایجاد کسب و کار جایگزین کشاورزی در مناطق متاثر از خشکسالی، منجر به ارتقاء سطح معیشت ساکنان مناطق کمتر توسعه‌یافته و مرزی شده است.

ظرفیت عظیم تابشی و بادی سیستان بلوچستان

بخش انرژی های تجدیدپذیر از جمله حوزه‌هایی است که در کشورمان به جهت پتانسیل و ظرفیت های مناسب موجود اقلیمی می‌تواند جدا از تاثیرات مثبت زیست محیطی، جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور داشته باشد.

هم اکنون کشور ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود منابع تجدید پذیر بسیاری دارد که بخش عظیمی از این منابع را می‌توان در شمال سیستان و بلوچستان مشاهده کرد.

بر اساس گزارش های سازمان انرژی های نو، شمال سیستان و بلوچستان ایده آل ترین منطقه تابشی است. این منطقه در هر متر مربع بین 2.5 تا 4.5 کیلو وات ساعت و نیز بر اساس آمار اطلس ماهواره ای ناسا از 6 تا هشت کیلو وات ساعت تابش دریافت می کند. منطقه سیستان از دیرباز با بادهای فصلی 120 روزه خود معروف بوده ( که اکنون به طوفان های 180 روزه تبدیل شده است) که بر اساس شواهد موجود این پدیده در طول تابستان رخ می دهد. انرژی‌های حاصل از بادهای شدید 180 روزه و تابش نور مستقیم آفتاب شمال سیستان و بلوچستان ظرفیتی گرانبهاست که متاسفانه به دلیل استفاده نشدن به بحران های این منطقه تبدیل شده‌اند. این منطقه با در اختیار داشتن این ظرفیت‌های بی نظیر تاکنون تجربه عملی مزارع انرژی های نو را نداشته و نیز هیچ سرمایه گذاری برای بهره گیری از این انرژی ها گام بر نداشته است.

تاثیر انرژی‌های نو در اقتصاد و محیط زیست

به گزارش سیناپرس، ‌چین با ۹ میلیارد و ۸۳۹ میلیارد تن و آمریکا با پنج میلیارد و ۲۷۰ میلیون تن، بزرگترین تولیدکننده‌های دی اکسید کربن در سال گذشته بوده‌اند. در جایگاه‌های بعدی هند، روسیه و آلمان قرار دارند. این در حالی است که ایران بر اساس توافق پاریس برای جلوگیری از گرمایش زمین، متعهد شد که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷.۵ گیگاوات نیروگاه تجدیدپذیر راه‌اندازی کند و قرار بود بخش اعظم آن تا سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شود. با توجه به ضرورت تولید انرژی‌های تجدید پذیر یقینا ایران نیز برنامه ریزی‌های لازم را برای تامین و تولید انرژی‌های تجدید پذیر مورد نیاز کشور را انجام داده و اجرایی می‌کند.

دکتر مجید زندی، مدیر گروه مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی در این زمینه گفت: تنها راهکار بهره وری مناسب از حوزه انرژی کشور از نظر اقتصادی و همچنین زیست محیطی، حرکت به سمت انرژی تجدیدپذیر است.

وی افزود: کره زمین در طول یک قرن گذشته دو درجه گرمتر شده است. تمام اتفاق های آب و هوایی دو دهه اخیر نیز ناشی از تغییرات گرمایش کره زمین است. تمام مشکلات زیست محیطی به انرژی و روش های تبدیل انرژی مربوط می شود. به عنوان مثال هم اکنون بیشتر مناطق شهر تهران به دلیل تبدیل سوخت فسیلی به انرژی حرارتی در موتورهای احتراق داخلی آلوده است.

این استاد دانشگاه گفت: دولت باید شرایط لازم را برای ورود هرچه بیشتر سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی را فراهم کند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا