چه اقداماتی پروژه «۲۰۴۰ استنفورد» را با شکست مواجه می کند

به گزارش سیناپرس دکتر حمیدرضا طیبی در گفتگو با مهر در خصوص بیانات رهبری و برنامه ۲۰۴۰ که در مراسم دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب مطرح شد، اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در برنامه ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد آمده است: «پیشرفت های علمی و کیفیت مقالات ایران پایین است و استناداتی که به مقالات ما می شود کم هستند».

وی با اشاره به راهکاری در خصوص مقابله با برنامه ۲۰۴۰ گفت: زمانی می توانیم در توسعه علمی و فناورانه پیشرفت کنیم که به طور جدی مبنای اداره جامعه، علمی و کارشناسانه باشد و در تصمیم گیری ها از آنها استفاده شود.

رئیس جهاددانشگاهی با تاکید بر انجام فعالیت های علمی توسط دانشمندان کشور، خاطر نشان کرد: زمانیکه علم مبنای کار کشور باشد و اقتصاد ما اقتصاد دانش بنیان متکی بر تولید ملی باشد؛ تولیدات ما می توانند در عرصه جهانی برای خود جایگاهی داشته باشند.

به گفته طیبی، ما زمانی می توانیم در دنیا و در همه حوزه ها چه در فناوری های پیشرفته و چه در فناوریهای متوسط سهم بگیریم که محصول علمی پیشرفته بر پایه کار علمی پیشرفته داشته باشیم. ما اگر فقط حرف بزنیم و شعار دهیم به جایی نمی رسیم.

باید مبنای کار را تولید محصول پیشرفته قرار دهیم

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در اقتصاد دنیا سهم بگیریم و در بازار آنها حضور داشته باشیم باید مبنای کارمان را تولید محصولات پیشرفته قرار دهیم.

طیبی افزود: می بایست حمایت از تولید ملی را در دستور کار خود قرار دهیم و روش هایی اتخاذ کنیم که تولید ملی ارتقا پیدا کند؛ همچنین ضروری است که نوع حمایت های ما به سمت تشویق تولید کنندگان رود تا در نهایت به تولید محصول با کیفیت برویم.

وی با تاکید بر اینکه اگر این برنامه ها در راستای توسعه تولید ملی در پیش بگیریم به نوعی برنامه ۲۰۴۰ را زیر سوال می بریم، بیان کرد: زمانی می توانیم برنامه ۲۰۴۰ را رد بکنیم که کار علمی خوب داشته باشیم و فناوریهای پیشرفته تولید کنیم؛ همچنین اثبات کنیم که کشور ما این توانمندی را دارد.

وی تاکید کرد: جهاددانشگاهی که بعد از انقلاب ایجاد شد در صدد اثبات انجام کارهای بزرگ بر آمد و توانست اثبات کند که توان علمی و فناورانه داریم و پیشرفته ترین علممان را کاربردی کرده ایم ولی وقتی از آنها استفاده نمی شود چه فایده ای دارد؛ یک زمانی پول داشتیم خرید خارجی می کردیم ولی الان پول نداریم از این رو باید متکی بر تولیدات خود باشیم.

هنوز نگاهمان به توان ملی جدی نیست

وی تاکید کرد: هنوز نگاه ما به توان ملی، جدی نیست و تصمیم نگرفته ایم در حوزه های مختلف تولید محصول، مواد و… داخلی داشته باشیم و از سوی دیگر زیرساخت های آنها را هم فراهم نمی کنیم.

وی ا فزود: زمانی کیفیت مقالات ما روز به روز افزایش می یابد که در مرز علم حرکت کنیم؛ علم را به فن تبدیل کنیم و برای آن فن، بازار ایجاد کنیم؛ وقتی بازار باشد توسعه علمی رخ داده است.

رئیس جهاددانشگاهی عنوان کرد: اگر اقتصاد کشور ما متکی بر تولید باشد و تولید ما متکی بر محصولات علمی و فناورانه خودمان باشد موضوع برنامه ۲۰۴۰ رد می شود. ما باید مبنای ارتقایمان کارهای فناورانه باشد و صرف مقاله و تعداد آن نباشد.

تولید فناوری اولویت باشد

وی گفت: یکی از مشکلات ما این است که سالهاست مبنای کارمان تولید مقاله است در صورتیکه باید تولید فناوری باشد؛ کاربرد فناوری هم مربوط به حوزه اجرایی کشور می شود اگر این اتفاقات بیافتد خود به خود توانایی علمی کشور هم ارتقا می یابد.

وی افزود: در حال حاضر مبنای افزایش حقوق و پیشرفت ما مدرک است و برای مدرک هم آسان ترین کار تولید مقاله است؛ ما خودمان باعث می شویم این اتفاقات رخ بدهد و شرایطی فراهم آمده که تعداد مقاله مهم باشد.

وی تاکید کرد: ما باید شرایطی را فراهم آوریم که طبق فرمایشات رهبری پیشرفت های علمی مان زیر سوال نرود؛ از این رو باید مسیرها اصلاح شود تا توانمندی محققان کشور عینیت پیدا کند.

وی با اشاره به راهکاری برای تحقق بیانات رهبری و ردِ برنامه ۲۰۴۰ گفت: هدف ما باید تولید فناوری باشد و از سوی دیگر شرایط استفاده از فناوری را فراهم کنیم. اگر اقتصاد ما بر اساس فناوری باشد می تواند در دنیا برای خودش سهم بگیرد و با این برنامه پیشرفت های علمی ما نیز زیر سوال نمی رود.

وی عنوان کرد: رد کردن برنامه ۲۰۴۰ به واسطه تولید محصول فناورانه و تولید محصلات علمی زیر سوال می رود.

وی افزود: کل نظام باید به دنبال این باشد که در همه زمینه ها از توانایی ملی استفاده کند که هنوز در آن کوتاهی می شود اگر این کوتاهی برطرف شود این برنامه زیر سوال می رود. خیلی از تصمیمات ما مبنای درستی ندارند و نیاز است که نظام به این موضوع توجه داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا