سرطان هایی که ارتباط مستقیم با مصرف سیگار دارند

به گزارش سیناپرس دکتر غلامرضا حیدری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سرطان‌های ریوی، دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی و ادراری از جمله سرطان‌های اصلی هستند که ارتباط مستقیم با مصرف دخانیات دارند.

وی بیان داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۷۵ درصد بیماری‌های ریوی، نیمی از بیماری‌های قلبی و ۲۰ درصد سرطان‌ها ارتباط مستقیم با مصرف سیگار دارند و این موارد نشان می‌دهد که مصرف دخانیات به خصوص سیگار، زنگ خطر جدی برای سلامتی است و باید اقدامات جدی‌تری برای کاهش مصرف آن‌ها به عمل آید.

سن مصرف کنندگان سیگار کاهش یافت

وی با اشاره به اینکه سن مصرف‌کنندگان سیگار کاهش یافته است، گفت: در یکی دو دهه قبل سن شروع مصرف سیگار بیش از ۲۰ سال بوده اما به نظر می‌رسد میانگین سن شروع سیگار به ۱۴ تا ۱۵ سالگی رسیده است.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات با اشاره به اینکه بین ۱۱ تا ۱۲ درصد ایرانی‌ها سیگار می‌کشند، گفت: طبق آمارهای موجود، حدود ۲۰ درصد مردان و حدود ۲ درصد زنان سیگار مصرف می‌کنند و اگر میزان مصرف قلیان را اضافه کنیم این درصد، افزایش چشمگیری خواهد یافت و می‌توان گفت که حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور قلیان مصرف می‌کنند.

حیدری این موضوع را بسیار نگران‌کننده اعلام می‌کند و می‌گوید که این موضوع می‌تواند زنگ خطر جدی برای شیوع بیشتر بیماری‌های ریوی در کشور باشد.

 قانون منع مصرف سیگار در اماکن عمومی اجرایی نشده است

وی اظهار داشت: هرچند قانون منع مصرف سیگار در اماکن عمومی چند سالی است که به تصویب رسیده اما تاکنون به صورت کامل و دقیق در این اماکن اجرایی نشده است.

حیدری اضافه کرد: شاید این قانون ضعف‌هایی داشته باشد اما قانون خوبی است که به دلیل نظارت ناکافی به شکل کامل اجرایی نشده است.

وی، لازمه اجرای کامل این قانون را هماهنگی بین وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اعلام کرد و گفت: ستاد کشوری کنترل دخانیات باید شرایط لازم را برای این کار فراهم آورد.

حیدری ادامه داد: بیش از پنج سال است که تصاویر هشداردهنده بر روی پاکت سیگار باید عوض شود که تابحال این کار انجام نگرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا