ایجاد «کمیته ملی بزرگداشت روز جهانی دریا و اقیانوس»

 در بیانیه پایانی مراسم گرامیداشت روز جهانی «دریا و اقیانوس» (8 ژوئن) که عصر دیروز در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد، آمده است: «روز جهانی دریا و اقیانوس فرصت مغتنمی است تا نقش پررنگ دریاها و اقیانوس‌ها را در حیات انسان‌ها یادآور شویم. این بدنه‌های بزرگ آبی که به عنوان شش‌های زمین عمل می‌کنند، نقش بی‌بدیلی در اقتصاد جهانی و ملی ما دارند و منبع تامین غذا برای بسیاری از مردم این سرزمین و بیش از نیمی از مردم دنیا هستند.

برگزاری مراسم در این روز با هدف تاکید بر این موضوع است که جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از پنج هزار کیلومتر خط ساحلی و همسایگی سه دریای مهم جهان و مجاورت با اقیانوس بزرگ هند یک کشور دریایی است و همه ما باید با اهمیت آنها و نیز اثرات فعالیتهای انسانی بر دریاها و اقیانوس‌ها آشنا باشیم.

تلاش ارگان‌های دریایی کشور برای ایجاد یک حرکت ملی برای توجه به دریاها و اقیانوس‌ها یک ضرورت ملی است که می‌تواند زمینه همدلی همه ایرانیان برای مدیریت پایدار دریاهای کشور را فراهم آورد. در این راستا بهره‌گیری از ظرفیت مناسبت‌های ملی و جهانی از جمله روز جهانی دریا و اقیانوس با ایجاد «کمیته ملی بزرگداشت روز جهانی دریا و اقیانوس» با همکاری کلیه سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی می‌توان در ارتقای فرهنگ دریایی اقیانوسی همه مردم ایران موثر باشد.

برگزاری همایش‌های علمی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دریایی و مراسم‌های فرهنگی در استان‌های کشور و بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها در سطح ملی و محلی در ارتقای فرهنگ دریایی و توجه دادن به اهمیت آنها مورد تاکید است.

امید است با برنامه‌ریزی آینده و با همدلی همه مردم و مسوولان اهداف تبیین شده در این بیانه محقق شده و زمینه برگزاری باشکوه‌تر مراسم این روز مهم با توجه به اهمیت این منابع عظیم و لایزال الهی فراهم آید.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا