ارائه راه حلی مناسب برای انتقال بی خطر آثار هنری

سینا پرس : هر ساله در سراسر دنیا صدها اثر هنری و تاریخی از موزه های مشهور به نمایشگاه های موقت فرستاده می شوند که امنیت این شاهکارهای هنری در حمل و نقل آنها بسیار حائز اهمیت است .

لازم به توضیح است که برای نمونه تابلوی نقاشی نارسیس (Narcissus) شاهکار کاراواجو (Caravaggio) نقاش ایتالیایی قرن شانزدهم میلادی به همراه تعدادی دیگر از آثار هنری کلاسیک ، از گالری ملی هنرهای باستانی رم ، برای فرستادن به یک نمایشگاه موقت آماده می شود . ممکن است در این حمل و نقل ، یک بی توجهی کوچک باعث آسیب رسیدن به یک اثر ارزشمند هنری شود که در نوع خود منحصر به فرد است . این نگرانی ها باعث شد تا پژوهشگران و دانشمندان دست به ساخت یک فن آوری هوشمند بزنند تا با کمک آن آثار هنری و تاریخی مهم در حمل و نقل ها مورد حفاظت مطمئن تری قرار گیرند .

چینتزیا آماناتو (Cinzia Ammannato) ، مدیر گالری ملی هنرهای باستانی رم شعبه Palazzo Barberini ، اعلام کرد : این گالری حاوی مجموعه های غنی آثار هنری قرن دوازدهم به بعد است . این آثار ، چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ فرهنگی بسیار ارزشمند هستند . تابلوها و آثار هنری و تاریخی تنها حین سفر دچار آسیب های قابل مشاهده یا جزئی نمی شوند بلکه ممکن است در شرایط محیطی حاد قرار گرفته و صدمات بسیار کوچک و میکروسکوپی به آن ها وارد شود .

اوگو ماریا کولسانتی (Ugo Maria Colesanti) ، مهندس تحقیقات در سیستم های کامپیوتری و مدیر شرکت Sensing Systems نیز در توضیح برخی اقدامات لازم برای حفاظت تابلوهای هنری در حین حمل و نقل ، اعلام کرد : ما حسگرها و سنسورهایی ویژه را روی قطعات آلومینیومی می چسبانیم و پس از خشک شدن و محکم شدن، می توانیم میزان ارتعاشات حین حمل و نقل را اندازه بگیریم .

لازم به ذکر است که برخی از این سنسورها به قاب تابلوی هنری متصل شده و سایر حسگرها به جعبه های حمل و نقل چسبانده می شوند . در این عمل می توان به اندازه گیری مقدار ضربه های وارده پرداخت و میزان شوکی که جعبه جذب می کند و مقدار شوکی که به تابلو منتقل می شود ، را محاسبه کرده و از آن جلوگیری به عمل آورد .

قابل توجه است که علاوه بر ضربه ها ، تغییرات دما ، رطوبت ، لرزش و نوسان در وسیله حمل کننده ، نیز ممکن است به آثار هنری – تاریخی در حمل و نقل آسیب وارد کند  پس باید اینگونه نکات محافظتی را نیز در نظر گرفت . بر همین اساس سنسورهایی که در این عمل به کار می رود از فن آوری خاصی برخوردار هستند تا بتوانند آثار هنری را در طول سفر زیر نظر داشته باشند . داده ها به طور مرتب توسط این حسگرهای هوشمند ضبط می شوند . این داده ها می توانند مربوط به کوچکترین تغییرات آب و هوایی و یا هر نوع شوکی که در طول سفر ممکن است، بر آثار هنری وارد شود  ، باشد .

این سنسورهای هوشمند توسط پروژه فن آوری موسوم به  ژنسی  (Genesi)  و در دانشگاه  لا ساپی ینتزا (La Sapienza) رم طراحی و ساخته شده اند و انرژی چندانی مصرف نمی کنند . می توان آنها را چند هفته و حتی چند ماه به حال خود رها کرد . همچنین این سنسورها محکم و مقاوم هستند و می توان آنها را در فضای باز به کار برد .

لازم به ذکر است که ژنسی  (Genesi) نسل جدیدی از حسگرهای هوشمند بدون سیم را طراحی می کند که در ساختمان ها و زیرساخت ها، برای نظارت بر طول عمر کل ساختار بنا تعبیه می شوند .

کیارا پتریولی (Chiara Petrioli) ، استاد علوم کامپیوتری از دانشگاه لا ساپی ینتزای رم مسئول هماهنگ کننده پروژه ژنسی  (Genesi)اعلام کرد : این فن آوری کم مصرف را می توان در وضعیت و شرایط مختلف به کار برد . همچنین می توان با این ابزار علاوه بر تحت نظر داشتن وضعیت آثار هنری ، اشیاء بزرگتری مانند تونل و پل را هم زیر نظر گرفت . نرم افزارهای لازم برای این فعالیت ها هم نوشته شده است و در دسترس قرار دارد .

با این امکانات پس از سفری شش ساعته تابلوی نارسیس (Narcissus) به باسیلیکا پالادنیا (Basilica Palladiana) در شمال شرق ایتالیا می رسد . در مقصد ، داده های ضبط شده نشان خواهد داد که آیا فرآیند انتقال تابلو و حمل و نقل آن به خوبی و بدون حادثه صورت گرفته است یا نه ؟

در این مرحله کارشناسان ، سطح اثر را برای یافتن نشانه های آسیب های احتمالی بررسی می کنند . هم زمان مهندسان  با استفاده از داده های ضبط شده به تصویر کشیدن برنامه زمانی انتقال اثر می پردازند .

ماریا کولسانتی (Maria Colesanti) ، محقق و مهندس کامپیوتر از مرکز Wsense ، وابسته به دانشگاه لا ساپی ینتزای رم در این رابطه می گوید : زمانی که این اطلاعات و داده ها را در کامپیوتر وارد می کنیم ، می توانیم منحنی دما و رطوبت هوا را طی زمانی که تابلو نقاشی در حال انتقال بوده است ، رسم کنیم. اگر به علت شتاب گرفتن خودرو، شوکی به وجود بیاید ، جعبه شوک را جذب کرده و آن را به تابلو منتقل نمی کند چرا که تابلو از جعبه جدا نگه داشته شده است .

از نکات مثبت این فن آوری می توان به کاهش هزینه هایی که باید به شرکت های بیمه پرداخت و کم کردن هزینه های مبادله آثار هنری اشاره کرد .

الیزابتا جانی (Elisabetta Giani) ، فیزیکدان موسسه مرمت و حفاظت از آثار باستانی در ایتالیا در این رابطه می گوید :  حمل و نقل تابلوهای نقاشی ، سفال ، مجسمه و سایر آثار هنری و تاریخی ، برای موسسه ما فعالیت بسیار مهمی به حساب می آید . ما در سال گذشته بیش از شش هزار اثر هنری را جابه جا کرده ایم .

در انتها لازم به ذکر است که مهندسان ، اپلیکیشن و برنامه ای برای تلفن های همراه هوشمند طراحی خواهند کرد تا با کمک آن بتوان هر نوع جسمی را هنگام حمل و نقل زیر نظر داشت .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا