دودی که تندرستی انسان ها را نشانه گرفته است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، سازمان بهداشت جهانی ۳۱ می مصادف با ۱۰ خرداد را روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری کرد و هرساله شعاری برای این روز در نظر می‌گیرد تا توجه همگان را به پدیده زیانبار استعمال دخانیات جلب کند.

شعار امسال این روز، "دخانیات و سلامت تنفس" در نظر گرفته شده تا مردم به مضرات زیانبار این پدیده شوم که همان مشکلات تنفسی است، توجه بیشتری داشته باشند.

این روز فرصتی مناسب برای آگاهی بیشتر مردم نسبت به این پدیده زیانبار است تا به درستی ابعاد مختلف این موضوع را بدانند و با آن مقابله کنند.

معاون درمان مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز جمعه به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات در گفت و گویی با خبرنگار علمی ایرنا گفت: استعمال دخانیات عامل اصلی ابتلاء به مشکلات تنفسی است.

دکتر زهرا حسامی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌ها و ناتوانی‌ها به دنبال مصرف دخانیات از جمله سیگار رخ می‌دهد، افزود: برونشیت مزمن، آسم و بیماری مزمن انسداد تنفسی؛ از جمله بیماری‌های است که براثر استعمال دخانیات بروز پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: این بیماری‌ها بسیار ناتوان کننده و سخت هستند و زندگی افراد را مختل می‌کنند.

حسامی با توجه به عوارض متعدد دخانیات به مردم توصیه کرد که از مصرف آنها خودداری کنند تا از خطرات دخانیات در امان باشند.

وی گفت: براساس تحقیقات این مرکز بین ۸۵ تا ۹۰ درصد بیماران سرطان ریه، سیگاری هستند که این درصد نگران کننده است.

زخم افراد سیگاری دیرتر ترمیم می‌یابد

حسامی افزود: براساس بررسی‌های این مرکز، زخم‌هایی که در افراد سیگاری براثر عمل جراحی یا موارد دیگر ایجاد می‌شود، دیرتر بهبود می‌یابد یا به عبارتی دیرتر ترمیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیگار عاملی برای کاهش خون رسانی است، اظهار داشت: این کار نهایتاً سبب کاهش اکسیژن رسانی شده که این موضوع عاملی برای به تعویق افتادن بهبود زخم می‌شود.

حسامی یکی دیگر از مشکلات مصرف سیگار را اختلالات در جداره عروق اعلام کرد و گفت: جداره عروق حالت سفت و سخت پیدا کرده و انعطاف عروق کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد که براثر این کار، فرد چه در عروق محیطی و چه در عروق مرکزی دچار گرفتگی عروق می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا