دانشگاه اراک به دنبال تقویت مراکز تولید دانش ملی است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، محسن نجفی در نشستی با اصحاب رسانه که به مناسبت فرا رسیدن سی‌امین سالروز تأسیس دانشگاه صنعتی اراک (علم و صنعت اراک) برگزار شد، با اشاره به اینکه این مرکز آموزشی به عنوان اولین دانشگاهی که بعد از دوران دفاع مقدس توسط شورای گسترش آموزش عالی تصویب شده تأسیس شد، افزود: بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی ایران و تا قبل از شروع جنگ تحمیلی، دانشگاه‌های کشور با تحولات متعددی روبرو شدند و در آن زمان اغلب دانشگاه‌های موجود ساماندهی شدند و اگر دانشگاهی نیز در آن زمان تأسیس شده بود، بر مبنای موجودی‌های قبلی کشور بود.

وی با بیان اینکه طرح دانشگاه صنعتی اراک در سال ۱۳۶۸ توسط شورای گسترش آموزش عالی کشور مصوب شده است، خاطرنشان کرد: این دانشگاه با همکاری وزارت علوم وقت و وزارت صنایع تأسیس شد که از آن زمان تا سال ۱۳۷۴ که در واقع شروع فعالیت دانشگاه علم و صنعت ایران در استان با هدف تربیت نیروی متخصص مورد نیاز صنایع استان مرکزی و بر اساس مطالعات منطقه‌ای به حساب می‌آید، دکتر توفیق و دکتر حجت به عنوان معاونین پژوهشی وقت وزارت صنعت و وزرات صنایع، ریاست این دانشگاه را بر عهده داشتند. در این دوران علیرغم فعالیت‌هایی که این دانشگاه در سطح بین المللی انجام می‌داد، به دلیل اینکه وزارت صنایع بخش سخت افزاری و وزارت علوم بخش نرم افزاری این حوزه را در اختیار داشتند، پیشرفت کار به خوبی در درون شهر اراک به خوبی اتفاق نمی‌افتاد و این مهم، این دو وزارتخانه مهم کشور را بر آن واداشت تا برای تحقق نیازهای صنعتی کشور در این بخش، شیوه‌های دیگر را اتخاذ کنند.

وی اظهار کرد: دانشگاه علم و صنعت ایران از سال ۱۳۷۴ در استان مرکزی حضور داشت و به عنوان مجموعه‌ای که استخوان بندی صنعت کشور را شکل می‌داد و بار صنایع استان مرکزی را به دوش می‌کشید، فعالیت‌های علمی و آموزشی خود را مطابق با اهداف دانشگاه پیش می‌برد. پس از عدم توافق وزارت صنایع و وزارت علوم در تحقق دانشگاه صنعتی اراک، مجموعه‌ای متشکل از ۴۰ عضو شورای دانشگاه علم و صنعت آن زمان، با تقبل مأموریتی ملی در استان مرکزی و قطب صنعتی آن یعنی شهر اراک، دانشگاه صنعتی اراک را در جهت پاسخگویی به نیازهای صنعتی استان راه اندازی کردند.

نجفی ادامه داد: در سال ۱۳۷۶ این مجموعه در قالب دانشکده مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران و بر اساس مطالعات آمایشی انجام شده، رشته‌های مورد نیاز خود را با هدف استقلال، بالندگی و استفاده از تجربیات دانشگاه‌های مهم کشور، راه اندازی کرد و خدمات مستقل و شایسته را به استان مرکزی ارائه داد. با توجه به نیازهای صنعتی آن زمان استان در زمینه صنایع فلزی سنگین و تجهیزات ساخت، این دانشگاه رشته‌هایی از جمله ساخت و تولید، تأسیسات، مهندسی نقشه برداری، مهندسی معدن و… را به تصویب رساند و نهایتاً در سال ۱۳۸۲ با شروع انجام اقدامات لازم به منظور استقلال این مجموعه آموزشی و تصویب آن در سال ۱۳۸۵ توسط هیئت دولت وقت، دانشگاه صنعتی اراک از سوی شورای گسترش آموزش عالی کشور فعالیت‌های آموزشی خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی اراک با بیان اینکه چارت تشکیلاتی این دانشگاه بعد از شروع به کار رسمی آن در سال ۱۳۸۵، در قالب ۱۰ دانشکده مهندسی و ۴۹۰ عضو هیئت علمی و غیر هیئت علمی، مصوب و توسط وزیر وقت ابلاغ شده است، گفت: امروزه دانشگاه صنعتی اراک افتخارات و دستاوردهایی زیادی را در زمینه ارائه خدمات مورد نیاز جامعه بدست آورده است و با توجه به اینکه این دانشگاه، رشته‌های مورد نیاز خود را متناسب با نیازهای جامعه راه اندازی کرده است، هم اکنون بالاترین ضریب اشتغال را در بین فارغ التحصیلان داراست.

وی از کسب رتبه ۱۷ توسط این دانشگاه در زمینه شاخص‌های ترکیبی ارتباط دانشگاه و صنعت در بین ۱۸۲ دانشگاه کشور در سال گذشته خبر داد و افزود: دانشگاه صنعتی اراک از زمان تأسیس خود صرفاً خود را به یک مرکز علمی و آموزشی محدود نکرده است و حضور گسترده‌ای در بحث مبلمان شهری و ارتباط با شوراها داشته است. هم اکنون دانشگاه صنعتی اراک در قالب ۴ دانشکده مهندسی مکانیک، مهندسی برق، علوم زمین و علوم پایه و فناوری‌های نوین، خدمات علمی و آموزشی لازم را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد.

نجفی با تاکید بر اینکه دانشگاه صنعتی اراک به عنوان هاب منطقه در زمینه فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، دستاوردهای دانشی کشور را به سمت استان هدایت می‌کند، بیان کرد: ارتباط بین دانشگاه و صنعت زمانی مؤثر خواهد بود که محصول داشته باشد و بر همین اساس این مجموعه با راه اندازی نهادهای مشترک تحقیق و توسعه با صنایع مختلف استان، اقدامات ارزشمندی را در این زمینه انجام داده است. هم اکنون دانشگاه صنعتی اراک با خوشه‌های مختلف ریلی، نفت و گاز، آلومینیوم، ماشین سازی و… نهادهای مشترکی را تشکیل داده است که به اعتقاد ما این اقدامات در سطح دانشگاه‌های کشور کم نظیر است.

رئیس دانشگاه صنعتی اراک تصریح کرد: صرفاً توجه به بحث تولید علم و دانش افزایی مراکز علمی در سطح ملی و بین المللی حائز اهمیت نیست و موضوع اصلی در این خصوص، میزان بهره مندی از علوم تولیدی است. اگر مجموعه‌ای رتبه اول تولید علم جهان را در اختیار داشته باشد، اما نتواند در حوزه‌های مدیریت، فرهنگ، معدن، صنعت و تجارت ضریب جذب علمی بالایی داشته باشد، پیشرفتی نخواهد داشت.

نجفی فاصله زیاد بین رتبه تولید علمی، رتبه فناوری و رتبه اقتصاد مبتنی بر علم و عدم وجود رابطه معنادار بین این موارد را ناشی از ملاک قرار دادن شاخص تولید علم در پیشرفت دانست و اضافه کرد: دانشگاه صنعتی اراک با حضور مستمر خود در عرصه‌های صنعت، اقتصاد، اجتماع و مدیریت شهری، سعی دارد تا نیازهای علمی بخش‌های اداره کننده جامعه را تأمین کند و ضریب جذب علمی خود را در تمام زمینه‌ها بالا ببرد. تقویت علمی مراکز تولید دانش استان، از جمله دانشگاه صنعتی اراک می‌تواند ضریب جذب علم را در منطقه افزایش دهد و در نهایت به توسعه ملی منجر شود.

وی با اشاره به استقرار کامل دانشگاه صنعتی اراک در سال ۹۱، خاطر نشان کرد: با وجود اینکه افزایش تعداد اعضای هیئت علمی در دانشگاه هزینه‌های مجموعه را به مراتب افزایش می‌دهد، اما این دانشگاه از سال ۹۱ تا کنون هرساله به صورت ۱۰۰ درصدی اعضای هیئت علمی خود را افزایش داده است. همچنین خوشبختانه افزایش بودجه جاری دانشگاه نسبت به سال ۹۱ از متوسط خوبی برخوردار بوده است و ما موفق شده ایم تا در این زمینه، در زمره ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار بگیریم.

رئیس دانشگاه صنعتی اراک گفت: علیرغم تمام کمک‌های نمایندگان استان در جهت تأمین بودجه‌های تعمیر و تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های این دانشگاه، تا کنون تنها ۶۰ درصد از مجموع اعتبار این حوزه به دانشگاه تخصیص داده شده است که امیدواریم با افزایش خوبی که بودجه تعمیر و تجهیز دانشگاه در سال جاری داشته است، بتوانیم تغییر و تحول چشمگیری را در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه ایجاد کنیم.

با مشکل کمبود دانشجو مواجه نیستیم

در ادامه این نشست خبری، ابوالفضل سلامی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اراک در سخنانی با بیان اینکه رشد و توسعه رشته‌های این دانشگاه به صورت کاملاً هدفمند انجام شده است، افزود: در حال حاضر ۱۲۹۴ دانشجو در این دانشگاه حضور دارند که از این تعداد، ۱۱۳۵ دانشجو در مقطع کارشناسی و ۱۵۹ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به رشد ۱۵ درصدی دانشجویان این دانشگاه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی اراک تاکنون با مشکل کاهش دانشجو مواجه نبوده و از آنجا که در سال تحصیلی گذشته در حدود ۱۸۰ دانشجو به مجموع تعداد دانشجویان دانشگاه اضافه شده است، خوشبختانه با مشکلاتی که بعضاً در برخی از دانشگاه‌های غیر دولتی کشور وجود دارد، روبرو نبوده ایم.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اراک گفت: از زمانی که این دانشگاه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را به صورت مستقل از دانشگاه علم و صنعت تهران شروع کرده است، به طور متوسط هر ساله ۲ گرایش کارشناسی ارشد به رشته‌های تحصیلی این دانشگاه اضافه شده است. در حال حاضر دانشگاه صنعتی اراک ۶ رشته مصوب را در مقطع کارشناسی و ۹ رشته مصوب را هم در مقطع کارشناسی ارشد در سبد انتخابی دانشجویان خود قرار داده است.

در ادامه، امیررضا مرادی مدیر امور اداری و مالی دانشگاه صنعتی اراک در سخنانی بر لزوم برگزاری با کیفیت برنامه‌های دانشگاه تاکید کرد و افزود: علیرغم اینکه معمولاً اکثر دانشگاه‌های کشور با محدودیت‌های مالی خاصی مواجه هستند، اما نباید در اجرای برنامه‌های دانشگاه خِسّت زیادی به خرج داد و می‌بایست با توجه به بودجه و امکانات مالی موجود در دانشگاه، این برنامه‌ها را به بهترین نحو به سرانجام رساند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته اکثر نهاد اجرایی کشور با محدودیت‌های مالی و بودجه‌ای خاصی مواجه بوده اند، افزود: رشد تورم و کاهش منابع موجود کشور در سال گذشته، در اجرای برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی کشور بی تأثیر نبوده است و دانشگاه صنعتی اراک نیز به عنوان یک مرکز آموزشی و پژوهشی از این مشکلات مالی بی نصیب نبوده است. خرید تجهیزات آزمایشگاهی، پژوهشی و آموزشی تأثیر بسزایی در پیشبرد اهداف دانشگاه‌ها و اجرای برنامه‌های کیفی آنها دارد که متأسفانه بر اثر نوسانات قیمت ارز و مشکلات اقتصادی حاکم در جامعه طی چند سال گذشته، دانشگاه‌های کشور در تأمین این تجهیزات با مشکلات متعددی روبرو بوده اند.

مرادی با تاکید بر اینکه دانشگاه صنعتی اراک رشته‌های تحصیلی خود را در پاسخ به نیازهای جامعه و اشتغالزایی کارآمد انتخاب کرده است، بیان کرد: با توجه به اینکه تمامی رشته‌هایی که از ابتدا در این دانشگاه وجود داشته است، به تجهیزات خاصی نیاز داشته اند، مشکلات موجود و ناتوانی این مجموعه در تأمین برخی از این تجهیزات، دانشگاه را با چالش‌های مختلفی مواجه کرده است. دانشگاه صنعتی اراک در سال گذشته در کنار محدودیت‌های مطلق بودجه‌ای موجود، با نوسانات زیادی در تخصیص اعتبارات خود مواجه بوده است که اتفاقات اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری نیز بر این مشکلات مالی افزوده است.

مدیر امور اداری و مالی دانشگاه صنعتی اراک با اشاره به منابع متعددی که این دانشگاه در راستای پاسخ به نیازهای جامعه و تأمین اهداف اساسی خود در نظر گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۸ عضو هیئت علمی در این دانشگاه به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مشغول هستند که با توجه به تعداد دانشجویان و سرانه‌های موجود در این مجموعه، دانشگاه صنعتی اراک توانسته است در شاخص نسبت دانشجو به استاد، در زمره دانشگاه‌های کم نظیر کشور از این حیث قرار بگیرد. اگرچه کاهش تعداد اعضای هیئت علمی، می‌تواند هزینه‌های دانشگاه را به مراتب کاهش دهد، اما با توجه به اینکه ارائه خدمات با کیفیت و مطلوب همواره در دستور کار دانشگاه قرار داشته است، خوشبختانه تاکنون محدودیت‌های مالی و اعتباری دانشگاه، هیچ گونه تأثیری بر روند امور اجرایی دانشگاه نگذاشته است.

وی با اشاره به درآمدهای اختصاصی دانشگاه از فعالیت‌های پژوهشی و افزایش بودجه این دانشگاه در سال جاری، گفت: امیدواریم در سال جاری با تحقق کامل اعتبارات دانشگاه بتوانیم خدمات خود را به نسبت گذشته با کیفیت و رضایت بیشتری انجام دهیم و به مرور زمان از مشکلات مالی کنونی گذر کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا