قهوه و چای سبز بخورید تا لاغر شوید

به گزارش سیناپرس دکتر سمیرا ربیعی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برخی افراد در حال تلاش برای کاهش وزن سریع هستند و برای رسیدن به این هدف، به استفاده از داروها یا مکمل های غیر معمول روی می‌آورند که این موضوع می‌تواند عوارضی برای آنها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مکمل‌های گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی برای کاهش وزن از دامنه ایمنی وسیع‌تری برخوردارند، گفت: در هنگام استفاده از ترکیبات شیمیایی باید جانب احتیاط را در نظر گرفت.

عضو هیئت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور اظهار داشت: قهوه و چای سبز، دو نمونه از مواد غذایی گیاهی هستند که امروزه، مصرف گسترده‌ای در زمینه کاهش وزن پیدا کرده‌اند.

وی افزود: قهوه سبز یکی از مواردی است که اکنون در جهان به عنوان یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های گیاهی برای کاهش وزن شناخته شده است. قهوه سبز حاوی ترکیبی به نام کلروژنیک اسید است که به نظر می‌رسد در کاهش وزن موثر باشد.

ربیعی افزود: بخش عمده کلروژنیک اسید موجود در قهوه در زمان فرآیند برشته کردن آن خارج می‌شود. بنابراین، دانه‌های قهوه‌ای رنگ قهوه، اثر مشابهی با دانه‌های سبز رنگ ندارند.

وی بیان داشت: نتایج برخی تحقیقات حاکی از آن است که کلروژنیک اسید می‌تواند چربی جذب شده از غذا و چربی ذخیره شده در کبد را کاهش دهد و منجر به بهبود عملکرد نوعی هورمون به نام آدیپونکتین که از سلول‌های بافت چربی ترشح می‌شود که در سوزاندن چربی نقش دارد.

ربیعی ادامه داد: برخی محققان معتقدند که قهوه سبز، تا حدی در کاهش اشتها موثر است. البته باید دانست که تاثیر قهوه سبز بر کاهش وزن، معجزه‌آسا نیست و نباید انتظار داشت که منجر به کاهش چندین کیلوگرم وزن در ماه شود.

وی گفت: در کنار اثرات مفید قهوه سبز، باید به این نکته نیز توجه شود که در صورت زیاده‌روی در مصرف آن، احتمال بروز عوارض جانبی از جمله استرس و افزایش تپش قلب وجود دارد.  همچنین در صورت داشتن حساسیت به کافئین، باید در مصرف قهوه سبز احتیاط شود. به علاوه، کلروژنیک اسید موجود در آن می‌تواند اثر مسهل داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تنها با نوشیدن چای سبز می‌توان وزن را کاهش داد؟ اظهار داشت: اعتقاد بسیاری از افراد بر این است که تنها با نوشیدن چای سبز در طول روز، می‌توانند به وزن دلخواه خود رسید. در حالی که باید دانست نوشیدن چای سبز، تنها به شرط رعایت رژیم غذایی مناسب و افزایش سطح فعالیت بدنی می‌تواند در تسریع روند کاهش وزن و بهبود سوخت و ساز بدن نقش داشته باشد.

وی افزود: درصورتیکه چای سبز به قصد بالا بردن میزان سوخت انرژی در بدن مصرف می‌شود، باید در نظر داشت که مصرف حداکثر سه تا چهار لیوان در روز کافی است و مصرف مقادیر بیشتر، نه تنها کمک بیشتری به تسریع سوخت سلول‌های چربی نمی‌کند بلکه بدن را با مشکلاتی از قبیل به هم خوردن تعادل آب و الکترولیت ها مواجه می‌کند که برای سلامت مضر است.

ربیعی افزود: چای سبز همانند چای سیاه، در صورتی‌که همراه با مواد غذایی حاوی آهن با منشاء گیاهی (آهن غیرهِم) مصرف شود مانند آهن موجود در اسفناج، موجب کاهش جذب آهن غذا می‌شود. بنابراین، بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز ، یک تا دو ساعت قبل یا بعد از مصرف غذا است.

وی افزود: در این صورت، نگرانی از بابت تاثیر منفی چای بر جذب آهن غذا وجود نخواهد داشت. همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که تاثیر نامطلوب پلی‌فنل‌های موجود در چای بر جذب آهن، درمورد منابع حیوانی آهن (نظیر انواع گوشت ها) صدق نمی‌کند. بنابراین توصیه می‌شود که به طور کلی چای، ( چه سبز و چه سیاه) همراه غذاهای گیاهی حاوی آهن مصرف نشود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا