جنوب شرق آسیا «سطل آشغال» کشورهای ثروتمند

زباله های پلاستیکی در حال حاضر، به معضل بزرگی برای محیط زیست تبدیل شده است. چراکه، تجزیه پلاستیک چیزی در حدود 400 تا 600 سال طول می کشد، ضمن اینکه آلودگی هایی که موجب نازیبا شدن طبیعت، جنگل ها و سواحل می شود نیز اهمیت این موضوع را چندین برابر می کند.

همین موضوع باعث شده که بیشتر کشورهای پیشرفته فقط از پلاستیک های بازیافت شده استفاده می کنند که قرار است از سال 2030 این موضوع به صورت جدی پیگیری شود.

در ایران هم به دلیل داشتن منابع نفتی و تولیدات پتروشیمی فراوان سالانه مقادیر زیادی لوازم پلاستیکی تولید می شود که به دلیل قیمت ناچیزی که در مقایسه با کیسه های پارچه ای و کاغذی دارند به راحتی در میان ایرانیان جا افتاده است اما هزینه هایی که استفاده از این مواد به کشور و از آن مهمتر محیط زیست وارد می کند بسیار گران تمام می شود.

اگر صدمات زیست محیطی ناشی از زباله های پلاستیکی را نادیده بگیریم، بحران دیگری که در این راستا وجود دارد گزارشی است که نشان می دهد بیش از نیمی از زباله‌های پلاستیکی کشورهای پیشرفته، به خارج از این کشورها صادر می شود که به دلیل غیربازیافت بودن سرانجام در محل دفن زباله ها و یا اقیانوس ها رها می شوند.

این بدان معناست که کشورهای ثروتمند از کشورهای جنوب شرق آسیا و کشورهای جهان سوم به عنوان «سطل آشغال» استفاده می کنند. چراکه، محموله‌های بزرگ زباله‌های پلاستیکی این کشورها روانه کشورهای فقیر می‌شود.

سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا درست است که کشورهایی مانند انگلیس، آمریکا، استرالیا، مکزیک و… مواد بازیافتی خود را به کشورهایی بفرستند که ظرفیت لازم برای پردازش امن آن‌ها را نداشته و حتی برای مدیریت زباله‌های خانگی خود نیز با مشکل مواجهند؟

تا قبل از تصویب ممنوعیت واردات زباله در چین، این كشور وارد كننده اصلی پسماندهای پلاستیكی در جهان بود. بعد از آن، مالزی، ویتنام، تایلند و اندونزی چهار كشوری بودند که مشتریان اصلی زباله‌های پلاستیكی هستند. این در حالیست که حجم عظیم زباله های غربی به سمت این کشورها، موجب شکایت ساکنان آنها از آلودگی آب و هوای کشور خود، شده است.

وضعیت زباله های پلاستیکی در ایران

در سال گذشته، در ایران نیز خبر واردات 25 هزار تن زباله برای كارخانه‌های بازيافت کشورمان به گوش رسيد. ايران سالانه 20 ميليون تن زباله توليد می كند اما بنا به گفته دبير اتحاديه صنايع بازيافت، دلال‌ها با افزايش قيمت پسماندها باعث رشد فرآيند واردات پسماند شده‌اند.

این در حالیست که کارشناسان معتقدند ایران در حوزه بازیافت پلاستیک کار چندانی انجام نداده و در زمینه پسماندهای قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت خودمان نیز با مشکلات عدیده ای مواجهیم. این کارشناسان عقیده دارند که ایران نه تنها نباید اقدام به واردات زباله های پلاستیکی به داخل کشور کند بلکه باید برای زباله های خود نیز مشتریان خارجی پیدا کرده تا با صادرات این مواد مشکلات کشور در این زمینه چند برابر نشود.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا