ابداع روش جدید درمان آب سیاه

بیماری گلو کوما  Glaucoma یا آب سیاه که معمولا منجر به کوری و نابینائی فرد بیمارمی شود ، عمدتا با ایجاد تخریب در بافت اعصاب چشم سبب کم شدن قدرت بینائی و در نهایت کوری خواهد شد . پژوهشگران در مطالعات جدید خود موفق به کشف روشی شده اند که در آن بیماران مبتلا به عارضه گلوکوما یا آب سیاه ، با یک تزریق ساده دارو ، بهبود یافته و از کوری نجات پیدا می کنند . لازم به توضیح است که در بیماری آب سیاه ، اصلی ترین دلیل ایجاد آسیب به چشم ، بالا رفتن فشار درونی این عضو است .

این روش ابداعی جدید توسط یک شرکت تحقیقاتی امریکائی ابداع شده است و در آن میزان فشار داخلی سیستم بینائی افراد مبتلا به عارضه گلو کوما با کمترین عوارض جانبی ، کاهش داده می شود و بر خلاف روش های سنتی پیشین ، نیازی به ایجاد برش در چشم بیمار و بخیه زدن دوباره آن وجود ندارد . بر اساس گفته متخصصان ابداع کننده این روش درمانی ، در این روش از یک سوزن ویژه تزریق زیر پوستی استفاده شده و به وسیله آن لوله ای بسیار کوچک و قابل انعطاف در کره چشم بیمار نصب شده و مایعات اضافی داخل کره چشم که سبب بالا رفتن فشار داخلی چشم می شوند ، از طریق این لوله خارج شده و فشار داخلی چشم متعادل باقی می ماند .

این لوله ویژه با نام  ژن ژل استنت Xen Gel Stent  و روش درمانی مبتنی بر استفاده از آن ، توسط شرکت آکوا سیس AqueSys در کالیفرنیا ابداع شده است . این لوله دارای طولی در حدود شش میلیمتر بوده و ضخامت آن نیز در حد یک موی سر انسان است .

گفتنی است لوله فوق از طریق ایجاد یک برش بسیار کوچک و به وسیله سرنگ های مخصوصی که از قبل لوله فوق در داخل آن قرار داده شده است ، به قرنیه چشم وارد می شود .

در همین زمینه ویک شارما Vik Sharma متخصص و جراح چشم پزشک بیمارستان رایگان سلطنتی لندن Royal Free Hospital in London اعلام کرد : " این روش درمانی بسیار سریع تر و امن تر از روش های پیشین است . "

لازم به توضیح است که این روش درمانی جدید هنوز در مرحله پژوهش و تکمیل مطالعات قرار داشته و توسط موسسه غذا و داروی ایالات متحده آمریکا تائید نشده است .

رویکرد فعلی درمانی برای مداوای بیماران مبتلا به آب سیاه یا گلو کوما ، استفاده از عمل جراحی لیزر یا  ترابکولکتومی  trabeculectomy  و درمان داروئی پس از آن است . در این روش همچنین از یک لوله کوچک و سفت نیز برای تخلیه مواد زائد چشم استفاده می شود . در این روش قدیمی همچنین یک صفحه فلزی ویژه نیز در چشم بیمار کار گذاشته می شود که وظیفه آن کنترل و هدایت مایعات داخل چشم است . تمامی این ابزار که از نظر اندازه به نسبت بزرگ هستند باید از طریق ایجاد برش در چشم ، داخل آن کار گذاشته شده و سپس محل برش داده شده ، بخیه بخورد که این موضوع عوارض جانبی متعددی را در پی دارد .

در مقایسه با این روش قدیمی ، مداوای از طریق روش ژن ژل استنت Xen Gel Stent تنها نیازمند یک سوزن ویژه جهت تزریق و کاشت لوله بسیار نازک و منعطفی است که کارائی روش قدیمی را داشته و میزان تخریب بافت چشم و عوارض جانبی آن بسیار کمتر است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا