تاثیر روانی تلقین و استرس در افزایش وزن خانم ها

پژوهش های جدید نشان می دهد ، زمانی که زنان به دلیل اضافه وزن یا چاقی توسط اعضای خانواده ، دوستان و یا جامعه مورد سرزنش و انتقاد قرار می گیرند ، بر وزنشان افزوده می شود . در حالی که زنان دیگری که  با همین شرایط از سوی اطرافیان  خود پذیرفته می شوند و به دلیل وضعیت جسمی و وزنشان مورد انتقاد قرار نمی گیرند ، از ثبات وزن بهتری برخوردار هستند و در برخی مواقع حتی با کاهش وزن نیز روبرو می شوند .

پروفسور Christine Logel از دانشگاه واترلو (Waterloo) در کانادا و سرپرست این تیم تحقیقاتی در این رابطه توضیح می دهد که در نظر عموم این گونه رایج شده است که اگر از اضافه وزن و چاقی کسی انتقاد شود و در کم کردن وزن او را ترغیب کنند ، به این فرد کمک شده است ، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این نظریه نتیجه عکس داشته و باعث اضافه وزن بیشتر شخص می شود . او در ادامه اظهار داشته است که احساس خوب در زنان باعث می شود تا فعال تر شوند و در خوردن نیز معقول تر رفتار کنند .

از سوی دیگر احساس پذیرش بی قید و شرط باعث کم شدن استرس می شود که در نتیجه آن ، وزن به حالت ثابت باقی می ماند و یا روندی رو به کاهش در پی می گیرد . در واقع استرس عامل اصلی اضافه وزن در زنان محسوب می شود و با کم کردن یا از بین بردن آن می توان به نتایج دلخواه دست یافت .

محققان در این پژوهش های جدید به مطالعه و بررسی میزان پذیرش وزن زنان جوان از سوی اطرافیان  و خانواده هایشان پرداختند . آنها دریافتند که زنان جوانی که از نظر وزن جسمانی مورد پذیرش تعداد کمی از اعضای خانواده و دوستان قرار می گیرند به طور متوسط دو کیلوگرم  در سال بر وزنشان افزوده می شود در حالی که زنانی که بیشتر مورد پذیرش قرار می گیرند ، در حدود 450 گرم از وزن خود را طی مدت زمان مشابه از دست می دهند .

نتایج کلی تحقیات انجام شده نشان می دهد که از آن جهت که زنان بیشتر از مردان نگران وزن خود هستند و در پی آن از پذیرفته شدن و یا سرزنش دیدن نگران هستند و همواره استرس این موضوع آنها را منقلب می سازد ، این مساله بر روند افزایشی یا کاهشی وزنشان موثر است . زمانی که زنان از سوی تعداد بیشتری از افراد اطراف خود مورد پذیرش قرار گیرند ، احساس بهتری پیدا کرده و این احساس به کم کردن استرس آنها کمک می کند که در نتیجه آن به یک ثبات وزن و یا حتی روند کاهشی وزن نیز دست پیدا می کنند .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله روابط شخصی (Personal Relationships) به چاپ رسیده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا