تبلیغ کالاهای آسیب رسان در رسانه ملی!

تبلیغاتی که هرچند از نظر جسمی به مردم آسیبی وارد نمی کنند اما به وسیله آنها از مردم کلاهبرداری می شود. به عنوان مثال چندی پیش یک فرآورده درمان ریزش موی با نام تقویت موی «ب» بدون داشتن مجوز در صدا و سیما تبلیغ شد. محصول آرایشی که تنها از اداره آرایشی- بهداشتی یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مجوز دریافت کرده است و تنها می‌تواند به عنوان محصول آرایشی تبلیغات یا فعالیت کند.

شهرام شعیبی، سخنگوی سازمان غذا و دارو در این زمینه گفت: این محصول به عنوان یک محصول درمانی به دلیل نداشتن مجوز از سازمان غذا و دارو کاملا غیر قانونی است. این محصول تبلیغی تنها می‌تواند ادعای تقویت مو را مطرح کند. ادعای آن مبنی بر جلوگیری از ریزش مو و خواص درمانی آن کاملا غیرقانونی است.

وی افزود: این محصول حتی برای نمایش تبلیغات خود در رسانه ملی نیز از مراجع ذی‌صلاح مجوز ندارد بنابراین سازمان صدا و سیما باید نسبت به مجوز و پروانه‌های فعالیت این محصول اقدام و آن‌ها را بررسی کند.

صدا و سیما قبل از تبلیغ باید استعلام بگیرد

حیدرعلی عابدی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: سازمان صدا و سیما باید به طور معمول قبل از تبلیغ  هر نوع مواد آرایشی و بهداشتی مرتبط با سلامت مردم استعلام لازم را از وزارت بهداشت دریافت و در صورت تایید آن محصول را در تلویزیون تبلیغ پخش کند.

وی افزود: ما قطعا در این باره مکاتباتی با سازمان صدا و سیما خواهیم داشت و تاکید خواهیم کرد که نظر وزارت بهداشت قبل از پخش هر نوع تبلیغی باید پخش شود.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع تنها محدود به وزارت بهداشت نیست. مثلا اگر سازمان صدا و سیما برای افزایش فشار آب سردوشی را تبلیغ می‌کند باید قبل از آن از وزارت نیرو نیز باید تاییدیه بگیرد. ادامه و تکرار این روند تنها حیثیت سازمان صدا و سیما را زیر سوال می‌برد.

تبلیغ کالاهای غیرمجاز به باور مردم لطمه می زند

یعقوب شیویاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز تبلیغ کالاهای سلامت محور بدون تایید وزارت بهداشت در سازمان صدا و سیما را به هیچ عنوان پذیرفتی ندانست و بیان کرد: صدا‌و‌سیما نباید به راحتی اجازه تبلیغ کالایی را بدهد که ممکن است، سلامت مردم را به خطر بیندازد. مردم به صدا و سیما اعتماد دارند و تداوم این کار می‌تواند به باور عمومی جامعه لطمه وارد کند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تبلیغ هر کالایی که به سلامت مردم مربوط می‌شود، باید تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشد، گفت: وزارت بهداشت و درمان باید به تبلیغ کالاهای سلامت محور ورود کند و با متخلفان برخورد کند. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به منظور رسیدگی به تخلفات تبلیغاتی در صدا‌ و‌سیما با نمایندگان این سازمان جلسه‌ای برگزار خواهند کرد.

فهرست كالاهای آسیب رسان به سلامت برای ممنوعیت تبلیغات

بیست و پنجم اردیبهشت امسال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، فهرستی از كالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت برای منع تبلیغات در سال 98 را اعلام كرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در گروه فرآورده های گوشتی و غذاهای آماده مصرف و تبلیغ انواع سوسیس و كالباس با گوشت و مرغ با درصد های مختلف، ژامبون، انواع ساندویچ و پیتزای دارای سوسیس و كالباس و ژامبون و پیتزای منجمد آماده طبخ شامل انواع ساندویچ حاوی سوسیس و كالباس، انواع سمبوسه و فلافل آماده شده با روش غوطه وری در روغن و پنیر پیتزای پروسس ممنوع است.

در گروه فرآورده های شیرین و نوشیدنی ها، تبلیغ انواع نوشابه گازدار با قند یا بدون قند، نوشابه گازدار طعم دار یا بدون طعم، رنگی و بدون رنگ، كم كالری، سبك (لایت، زیرو و …) و میوه ای، نوشابه انرژی زا و ورزشی، نوشیدنی مالت (ماء الشعیر) طعم دار، انواع نوشیدنی های میوه‌ای گازدار و بدون گاز با محتوای آب میوه 25 درصد و كمتر، آب میوه ها، نكتارهای میوه و نوشیدنی های میوه ای گازدار، نوشیدنی های میوه ای بدون گاز، انواع شربت و نوشیدنی های غیر میوه ای و تزیینی، انواع فرآورده ها از جمله فرآورده های مایع، منجمد و پودری در هر نوع بسته بندی، انواع پودر نوشیدنی فوری ممنوع است.

همچنین در گروه روغن مصرفی خانوار، تبلیغ روغن مصرفی (منظور از آن روغن های نیمه جامد مصرفی صنایع و خانوار است) منع تبلیغات دارد.

در گروه سایر اقلام خوراكی، تبلیغ انواع سس پرچرب (مایونز و سس سالاد و سس سفید) با چربی بیش از 30 درصد (مانند سس هزار جزیره، سس فرانسوی، سس تاتار، سس ایتالیایی و …) به جز نوع كم چرب و كاهش یافته، انواع فرآورده های سرخ شده در روغن بر پایه سیب زمینی و غلات (چیپس سیب زمینی و غلات) شامل چیپس برگه و چیپس خلالی، سیب زمینی سرخ شده در روغن و فرآورده های سرخ شده بر پایه سیب زمینی و غلات و حبوبات، انواع فرآورده حجیم شده بر پایه ذرت و فرآورده های حجیم شده بر پایه بلغور و آرد غلات، شیرینی های تر، فرآورده‌های كاكائویی مانند شكلات صبحانه (نوتلا)، انواع دراژه، فرآورده كاكائویی با مغزی ویفر، انواع تافی میوه ای و غیرمیوه ای و طعم دار و انواع آبنبات، ممنوع است. همچنین منع تبلیغ سیگار و محصولات دخانی نیز اعلام شده است.

در گروه كالاهای آرایشی نیز فرآورده های آرایشی رنگی پوست و مو شامل انواع رژ لب، ریمل، كرم پودر، پنكیك، خط چشم، مداد آرایشی چشم و لب، رنگ مو، انواع فرآورده های برنزه كننده پوست، انواع محصولات آنتی سلولیت و لاغركننده موضعی، فرآورده های صاف كننده، فركننده و كراتینه كننده مو منع تبلیغ دارند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا