رسانه‌های مکتوب سال هاست که بیمارند

اخیرا گرانی ها تا جایی پیش رفته که دیگر حتی روزنامه‌های پرتیراژ و مطرح کشور هم دیگر نمی‌توانند اقلام مصرفی خود مانند جوهر، زینک و کاغذ را به دلیل افزایش زیاد قیمت آنها تهیه کنند. از سوی دیگر مسوولان و فعالان عرصه مطبوعات نیز تا کنون اقدام مؤثری انجام نداده و این وضعیت نارضایتی اصحاب رسانه را به همراه داشته است.

مدیر مسئول ماهنامه تخصصی مدیریت ارتباطات در این باره گفت: روزنامه‌های پرتیراژ مانند همشهری، ایران و… تعداد صفحات‌شان را کاهش داده اند. علاوه بر این، ترتیب انتشار مجلات نیز به هم خورده است.

امیرعباس تقی پور ادامه داد: اگر کاغذی در بازار موجود باشد، هزینه خریدش آنقدر بالاست که اصحاب رسانه را از انتشار نشریه منصرف می کند، از سوی دیگر، هزینه لیتوگرافی و چاپ سرسام‌آور شده، این موضوع باعث کاهش شمارگان روزنامه‌ها شده و از سوی دیگر، اینها باعث گران شدن قیمت روزنامه ها و نشریات هم شده است که این موضوع نشریه را از سبد کالای بسیاری از خانواده‌ها حذف کرده است.

وی تصریح کرد: البته با همه اینها قیمت مطبوعات چاپی و نشریات به‌هیچ‌وجه تناسبی با هزینۀ تمام‌شدۀ یک نسخه نشریه ندارد. این در حالیست که آگهی ها نیز به‌شدت کاهش یافته است.

تقی پور با بیان اینکه همۀ این‌ها یعنی رسانه‌های مکتوب وارد مرحلۀ بحران شده‌اند، گفت: البته همه چیز به دلیل شرایط اقتصادی که در حال حاضر در کشورمان حکفرماست، نیست؛ چراکه، تحریم‌ها فقط یکی از عوامل شتاب‌دهندۀ ورود نشریات به شرایط بحرانی‌اند.

این کارشناس رسانه عنوان کرد: رسانه‌های مکتوب سال هاست که بیمارند و مدتهاست که روزگار خوشی را سپری نمی‌کنند. از همان که به هر بهانه‌ای روزنامه و مجله‌ای توقیف می‌شد و عدم توان کارشناسی در هیئت نظارت بر مطبوعات و ضعف مدیریت‌ها در ارائه کار را به خریدوفروش امتیاز نشریه در بازار آزاد رساند حال و هوای مطبوعات تعریفی نداشت.

وی با بیان اینکه دلایل متعددی می‌توان برای رسیدن به نقطۀ بحرانی فعلی مطبوعات برشمرد، اظهار کرد: علاوه بر حوزه‌های حاکمیتی و دولت به معنای عام آن، این بحران ریشه در حوزه‌های تخصصی و نهادهای صنفی و حرفه‌ای نیز دارد.

 تقی پور خاطرنشان کرد: پرواضح است که لازمه مدیریت بحران و رسیدن به نتیجه ای مطلوب، برخورداری از اختیارات و امکاناتی ویژه‌ است که باید از سوی مسوولان و دولت در اختیار دست اندرکاران حوزه رسانه و مطبوعات قرار گیرد تا اینگونه بتوانند، اجماع لازم برای درک واقعیت‌ها و شرایط موجود و یافتن راه‌حل‌های فوری برای برون‌رفت از بحران را بین تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ایجاد کند.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا