موزه ها باید از حالت تئاتری به سینمایی تبدیل شوند

در ابتدای این نشست دکتر سیامک خادمی معاون پژوهش و فناوری این موزه ضمن خوش آمدگویی به همه حاضران و با بیان این که رسانهها قدرتهای فرهنگی دارند و کشور ما از نظر فرهنگی بسیار غنی است، ابراز امیدواری کرد: رسانهها بتوانند فرهنگ ایران را به جهانیان معرفی کنند.

خادمی تأکید کرد: اگر رسانهها آزاد باشند جامعه بیمه میشود و اگر بدانیم رسانهها ما را رصد میکنند، ما نیز بیش‎تر به خودمان و رفتارمان توجه خواهیم کرد.

دکتر مهدی منتظر قائم عضو هیئت علمي گروه ارتباطات دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران به عنوان نخستین سخنران اصلی نشست، تلاقی روز جهانی موزه و روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی و نیز عنوان نشست «موزه و رسانهها» را در نوع خود جالب و قابل توجه دانست و تصریح کرد: برای من موزه یک مقوله مهم فرهنگی است اما متاسفانه در کشور ما، نگاه به موزه و موزه داری، سنتی و نهایتاً مدرن است در حالی که امروزه نگاه جهانی به موزه بسیار پیشرفته و پُست مدرن شده است.

این استاد دانشگاه ضمن تعریف مفهوم «بازنمایی» در موزهها گفت: در کشور ما اصطلاع «Representation» به غلط، «نمایش» ترجمه شده است و به همین خاطر تصور میکنیم حتما باید عین آثار را در موزهها به نمایش بگذاریم در حالی که میتوان به حضور و بازنمایی موزه در اینترنت و فضای مجازی توجه بیش‎تری کرد. موزهها در گذشته تابع بودجه و نگاه سازمانی بودند اما امروزه از موزهها سازمانزدایی میشود و میتوان جامعه را به سمتی هدایت کرد که از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، علاوه بر ارتباطات بین فردی، برای ایجاد انواع گالری و موزههای شخصی نیز بهره گرفت.

دکتر منتظر قائم ضمن تأکید بر موزههای مجازی یا مجهز به تکنولوژیهای دیجیتال، گفت: یکی از حوزههای امروزی موزهها، کاربرد ICT و آوردن تکنولوژی به روز برای نمایش بهتر و بیش‎تر آثار در موزههاست. به عنوان مثال، در برخی موزههای دنیا، اتاقهای تاریکی وجود دارد که بینندگان میتوانند تاریخ شکلگیری و تحول یک پدیده را در نمایشگر بزرگ 360 درجهای ببینند.

وی تصریح کرد: بحث کاربرد و حضور ICT در موزهها بسیار مهم است و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و ضمن بازدهی قابل توجه و بخشیدن حیات مجدد به موزهها، آنها را از حالت تئاتری خارج کرده و وارد توده عمومی جامعه میکند.

دکتر منتظر قائم به شباهت بسیار زیاد موزه و رسانه اشاره کرد و افزود: وظیفه موزه نگهداری، آرشیوسازی و نمایش دادن اِلمانها و اشیایی است که توسط انسانها تولید شده و میتواند آموزش و فرهنگ را ترویج و توسعه دهد و در این بین، رسانهها نیز به بازنمایی آثار میپردازند؛ به عبارتی کارکرد اصلی رسانهها، انتقال معناست. معنا بدون واسطه ارتباطی قابل انتقال نیست؛ از این منظر موزه هم یک رسانه است.

وی ادامه داد: وقتی میگوییم موزه به مثابه رسانه، منظورمان رسانههای جمعی مثل رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت و سینما نیست و باید در سیاست‎گذاری‎ها و هدایت برنامه‎ها به این موضوع دقت کنیم. با تکیه بر این نگاه، عمق نفوذ و اثرگذاری در جامعه بیش‎تر خواهد شد.

دومین سخنران نشست، دکتر حسینعلی افخمی، عضو هیئت علمي و مدير گروه روابط عمومي دانشكده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي، با بیان این که موزه یک «رسانه کُند» است در مقابل اینترنت و ماهواره که رسانههای برخط و سریع هستند، افزود: موزهها میتوانند با تبدیل شدن به سوژه خبری از رکود نجات یابند و این کار را روابط عمومیها انجام میدهند. و یا با همیاری موزههای مختلف، محتوا و بازدیدکنندگان موزهها میتواند متنوع باشد. مثلا میتوانیم آثار و تمدن مکزیک را در تهران به نمایش بگذاریم.

دکتر افخمی با اشاره به این که معرفی یا «Publicity» یکی از اقدامات روابط عمومیهاست تصریح کرد: کارکرد «سرگرمی» توام با یادگیری در موزهها میتواند در ترویج پیام موزه و تاثیرگذاری آن موثر باشد.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود به مفهوم «عمومی» و «ملی» پرداخت و ضمن انتقاد به تعیین نرخ بلیت مجزا برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی گفت: موزههای ملی در هر کشوری یک خدمت عمومی محسوب میشود و دولتهای رفاه، واژه «عمومی» را در اکثر خدمات و سازمانهایشان دارند. ما نیز خدمات و سازمانهای بسیاری با پیشوند و پسوند «عمومی» داشتیم اما به مرور این سرمایههای عمومی به ملک خصوصی تبدیل شدند. برای مثال در سدههای گذشته عرصههای عمومی مانند حمام، قنوات، چاپار و.. همگی با مشارکت عمومی اداره میشدند. بنابراین موزهها نیز چون خدمت عمومی محسوب میشوند، باید روابط عمومیها در این مسیر فعالتر عمل کنند.

وی انواع مطبوعات، تابلوهای شهری و رسانههای جمعی را از جمله ابزار روابط عمومیها برای معرفی موزهها عنوان و تصریح کرد: البته در حال حاضر شاهد کاهش اعتماد عمومی نسبت به رسانهها هستیم و کاهش شمارگان مطبوعات، شاهد این مدعاست و این وضعیت دامنگیر روابط عمومیها هم شده است.

افخمی در پایان با تأسی از شعر سعدی که: «در دل دوست به حیله رهی باید کرد» گفت: روابط عمومیها باید با هر ابزار و حیلهای به درون نهادهای آموزشی و فرهنگی مانند مدارس و دفاتر وزارت خارجه راه پیدا کنند و از طریق دیپلماسی فرهنگی به معرفی خود در داخل و خارج بپردازند.

در انتهای این نشست علمی، حاضران به بازدید از بخشهای متنوع موزه ملی علوم و فناوری، به ویژه گالری مورس تا موبایل پرداختند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا