علم در 11 خرداد ماه

  • روز جهانی شیر

در تقویم جهانی، اول ژوئن (11 خرداد) به نام روز جهانی شیر (Milk Day) نامگذاری شده است. تاریخچه نامگذاری این روز به سال 2001 باز می گردد؛ در بسیاری از کشورهای جهان، روز اول ژوئن یا روزهایی نزدیک به این تاریخ به عنوان روز ملی شیر نامگذاری شده بود؛ از این رو، سازمان کشاورزی و خواربار ملل متحد (FAO) این تاریخ را به عنوان روز جهانی شیر نامگذاری کرد.

علت انتخاب یک روز خاص به نام روز جهانی شیر، بالا بردن سطح آگاهی عمومی در مورد اهمیت شیر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و تأکید مجدد بر اهمیت صنعت شیر و لبنیات است. شیر بدلیل دارا بودن چربی، پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و انواع ویتامین ها، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است؛ به عبارت دیگر، بسیاری از نیازهای تغذیه ای بدن در این محصول وجود دارد؛ بعنوان مثال، شیر گاو حاوی 22 تا 29 درصد کلسیم مورد نیاز بدن انسان است (میزان مورد نیاز کلسیم روزانه حدود 800 تا 1200 میلی گرم است).

  • روز جهاني كودك

در يكي از روزهاي سال 1986م دو تن از دانش ‏آموزان دبستاني اهل نيويورك طي  نامه ای از كودكان سراسر جهان خواستند كه همگي، روزي را به صلح اختصاص دهند. به همين مناسبت از آن تاريخ به بعد، اولين روزِ ماه ژوئن به نام روز جهاني كودك نام‏گذاري شد و همه ساله مراسم ويژه ‏اي بدين مناسبت در سراسر جهان برگزار شود. كودكان در روز جهاني كودك مي‏خواهند اين تضاد را يادآور شوند در حالي كه سالانه هزينه ‏هاي غيرقابل تصوري، صرف توليد انواع سلاح ‏هاي هسته ‏اي و غيرهسته ‏اي مي‏شود، كودكان بسياري از گرسنگي، عدم امكانات بهداشتي، سوء تغذيه و جنگ و درگيري مي‏ميرند. در جهان امروز، هر هفته بيش از دويست و پنجاه هزار كودك به كام مرگ مي‏روند و همين تعداد هم به صورت فلج، ناقص يا با عقب‏ ماندگي‏ هاي فيزيكي وذهني به حيات ادامه مي‏دهند. صندوق كودكان ملل متحد، يونيسف اعلام داشته كه تنها با اختصاص پنج دلار براي هر كودك مي‏توان جان نود درصد از كودكاني را كه سالانه مي‏ميرند نجات داد و براي بهبود چشم‏گير زندگي كودكان جهان سوم كافي است كه فقط مبلغ بودجه شش هفته تسليحاتي جهان هزينه شود

  • تولد ویلیام استندیش نولز

ویلیام استندیش نولز در 1 ژوئن 1917 به دنیا آمد. شیمیدان آمریکایی برای تحقیقات در حوزه سنتز نامتقارن، جایزه نوبل شیمی 2001 را دریافت کرد. وی 13 ژوئن 2012 درگذشت.

  • تولد نیکولاس سدی کارنو

نیکولاس لئونارد سدی کارنو در 1 ژوئن 1796 متولد شد. فیزیکدان فرانسوی موفق به کشف قانون دوم ترمودینامیک شد و چرخه کارنو در ماشین های گرمایی به نام وی نامگذاری شده است. وی در  24 اوت 1832 درگذشت.

  • درگذشت ورنر فورسمان

ورنر تئودور اوتو فورسمان در 29 اوت 1904 به دنیا آمد. پزشک آلمانی برای توسعه کاتتریزاسیون قلب، جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1956 را دریافت کرد. وی 1 ژوئن 1979 درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا