شرکت های فناور باید استانداردهای بین‌المللی اخذ کنند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،این شرکت فناور با هدف تولید انواع نخ فیلامنت پلی استر و تأمین طیف وسیعی از نیاز مصرف کنندگان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ آغاز کرد. محور فعالیت‌های این شرکت تولید محصولاتی با کیفیت و تنوع بالا جهت تضمین موفقیت بافندگان و صنایع پایین دستی تعریف شده است.

این شرکت از سال ۱۳۹۰ تولید نخ‌های آنتی باکتریال را آغاز کرد و به تدریج با پیشبرد مراحل تحقیقاتی و کسب مجوزهای لازم از جمله گواهی نانومقیاس و تأییدیه "سیب سبز" سازمان غذا و دارو، این محصول در سبد فروش قرار گرفت. در تولید نخ‌های آنتی باکتریال از"مستربچ "های حاوی نانو ذرات "نقره" استفاده شد که در حین فرایند ذوب ریسی به مذاب اضافه می‌شوند. نانوذرات نقره در این شرایط به صورت همگن با مذاب ترکیب شده و سپس مذاب همگن به نخ تبدیل می‌شود.

این نخ با توجه به برخورداری از خصوصیاتی نظیر قابلیت از بین بردن باکتری‌ها و بوی بد می‌تواند در حوزه‌های مختلفی از جمله تولید جوراب، منسوجات بیمارستانی و لباس زیر مورد استفاده قرار گیرد. در فاز اول این نانو نخ‌ها در دو حوزه جوراب و ملحفه بیمارستانی کاربردی شد و در فاز بعد محصولاتی نظیر دستکش، حوله و جوراب این شرکت روانه بازار شده است.

پریناز عرب‌زاده، مدیر نوآوری و بهبود محصول این شرکت با اشاره به نانو نخ‌های تولید شده در این شرکت گفت: به دلیل بهره‌مندی از خواص آنتی‌باکتریال نانو ذرات نقره در این نخ‌های نانویی، محصولات تولید شده با آنها قابلیت میکروب‌کشی دارند، بنابراین این محصولات بسیار مورد توجه بازار هستند.

عرب‌زاده توسعه بازار برای نانو محصولات نساجی را منوط به دو عامل "اعتمادسازی" و "آگاه‌سازی" دانست و خاطر نشان کرد: از آنجایی که بخشی از مزیت‌های نانویی نظیر خواص آنتی‌باکتریال به سادگی با چشم قابل رؤیت نیست و برای مشتری این مزیت در نگاه اول ملموس نیست، آگاه کردن مخاطب با استفاده از ابزارهای مختلف، نقش مهمی در فروش محصول دارد. حصول این دو عامل، برای موفقیت یک محصول نانویی در بخش نساجی ضروری است.

وی با اشاره به مزیت صادراتی این شرکت، یادآور شد: با توجه به استانداردهای سخت‌گیرانه کشورهای اروپایی، در ابتدا باید روی صادرات به کشورهای منطقه تمرکز داشت. البته صادرات به این کشورها نیز نیازمند ملزوماتی است که یکی از آنها پیاده‌سازی استانداردها و توجه به الزامات استاندارد هر کشور است. در حوزه نساجی بحث ایمنی و بهداشت اهمیت زیادی دارد، بنابراین شرکت‌های تولیدکننده باید برای توسعه بازار خود در داخل و خارج از کشور به دنبال مجوزها و تاییدیه‌های بهداشتی باشند. در حال حاضر محصولات مختلفی در بازار وجود دارند که با برچسب نانو به فروش می‌رسند، درج این مجوزها و تاییدیه‌ها برای تفکیک محصول نانویی واقعی از محصولات تقلبی ضروری است.

منسوجات در معرض باکتری‌ها، بستری برای رشد باکتری و یا شیوع آن خواهند بود و چنانچه الیاف به کار رفته در تولید نخ، دارای ویژگی ضد باکتری باشد، با تولید و استفاده از منسوجات حاصل از این نخ‌ها، علاوه بر آنکه هزینه‌های ناشی از ضدعفونی کردن کاهش می‌یابد، می‌توان مرگ و میرهای ناشی از عفونت‌های بیمارستانی را نیز کاهش داد. بر این اساس این شرکت فعال در حوزه نساجی نخ‌های نانو کامپوزیتی نقره – پلی استر به کمک مستربچ حاوی نانوذرات نقره تولید می‌کند. نخ آنتی باکتریال تولیدی به دلیل حضور نانوذرات نقره در شبکه پلیمری خویش، خواص خود را به مدت بسیار طولانی حفظ خواهد کرد. مستربچ محصولی است که در آن پودر رنگ (پیگمنت) یا افزودنی‌های دیگر به صورت بهینه با یکدیگر در یک رزین پایه ادغام شده‌اند.

این نخ‌ها که با نام "نخ ضد باکتری پلی استر فیلامنتی" شناخته می‌شوند، کاربردهای فراوانی دارند که از آن جمله می‌توان به تولید باندهای کشی پزشکی و کلیه منسوجات بیمارستانی از جمله لباس کارکنان، پرده‌ها و ملحفه‌ها اشاره کرد. علاوه بر آن در ساخت کفپوش‌ها، روکش مبلمان، پرده‌ها و لوازم خواب کودکان نیز می‌توان از این محصول استفاده کرد.

در میان عناصر آنتی باکتریال گوناگون مورد استفاده در منسوجات، نقره به دلیل خواص ویژه‌ای چون پایداری حرارتی، فراریت کم و فعالیت طولانی مدت دارای اهمیت ویژه‌ای است. نانو ذرات نقره بر روی بازه وسیعی از باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی تأثیرگذارند. این ذرات به دلیل نسبت سطح به حجم بالا، سطح تماس بالایی را با میکروارگانیسم‌ها ایجاد کرده و سبب از بین رفتن آنها خواهند شد.