احتمال ابتلا به سرطان در معتادان بیشتر است

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،اکرم پورشمس، در سمینار هفته سلامت گوارش با رویکرد تشخیص زودهنگام و درمان سرطان گوارش، گفت: بقای بیماران بعد از ابتلاء در تمام سرطان‌ها به مرحله بیماری بستگی دارد و هرچه مرحله بیماری پیشرفته‌تر باشد و گستردگی تومور نیز زیاد باشد، زمان بقای بیمار کمتر خواهد شد.

وی افزود: هر چه تومور کوچک‌تر و محدود به ارگان خاص باشد بهتر می‌توان با آن مقابله کرد ولی اگر تومور از دیواره ارگان خارج و سایز آن نیز بیشتر شود، مرحله بیماری نیز گسترده‌تر خواهد شد و بقای بیمار کم می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیان داشت: تشخیص زودهنگام سرطان بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر بیماری در مراحل اولیه باشد با جراحی درمانی می‌توان جهت مقابله با آن اقدام کرد ولی اگر تومور به سمت عروق و غدد لنفاوی پیشروی کند یا متاستاز باشد احتمال جراحی به سختی خواهد بود و یا غیر ممکن است بنابراین موفقیت درمان در تشخیص به موقع حائز اهمیت است.

عضو هیئت مدیره انجمن بیماری‌های گوارش، گفت: مردم و سیاست گذاران باید بر مسئله پیشگیری توجه زیادی داشته باشند چون پیشگیری مقرون به صرفه ترین راه مقابله با بیماری‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در گام نخست آگاهی مردم و پس از آن تشخیص زودهنگام در مقابله با سرطان بسیار حائز اهمیت است، گفت: افرادی که تریاک، شیره و سوخته استفاده می‌کنند در خطر ابتلاء به سرطان‌های مری. معده و پانکراس قرار دارند و تاثیر مصرف این مواد مخدر در بروز سرطان روده نیز در حال بررسی است و می‌توان گفت که در کشور ما خطر سرطان زایی این سه ماده مخدر بیش از سیگار است.

پورشمس گفت: عدم استفاده از سبزیجات و میوه و استفاده از مواد غذایی چرب، شور، سرخ شده و پخته شده در مدت زمان طولانی با دمای بالا می‌تواند در بروز بیماری سرطان دخیل باشد همچنین عدم بهداشت دهان و دندان ارتباط زیادی با سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی دارد همچنین ابتلاء به چاقی و بی تحرکی نیز در بروز سرطان در افراد نقش دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا