اولین فاز پروژه کنترل فشار خون از ۱۷ خرداد آغاز می شود

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،قاسم جان بابایی، با بیان اینکه پویش بسیج ملی کنترل فشار خون با هدف آگاهی مردم و شناسایی افراد مبتلا به فشار خون بالا در کشور آغاز شده است، گفت: دستورالعمل اجرایی این پویش به تمامی دانشگاه ها ابلاغ شده و مرحله اجرایی آن نیز از ۱۷ خرداد ۹۸ آغاز می‌شود.

وی افزود: تمامی مراکز درمانی دولتی، خصوصی و نیز کلینیک های ویژه دولتی کشور برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده اند و تاکنون بیش از ۹۰۰ مرکز برای ارائه خدمات تخصصی تر در سطوح ۲ و ۳ به بیماران شناسایی شده اعلام آمادگی کرده اند. این مراکز به صورت دائمی پذیرنده بیماران مبتلا به فشار خون بالا و در سطوح تخصصی ۲ و ۳ خواهند بود.

وی ادامه داد: اجرای طرح در مطب ها، با صلاحدید سازمان نظام پزشکی انجام می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت تایید کرد: پروتکل درمانی خدمات تخصصی سطوح ۲ و ۳ برای بیماران شناسایی شده در بسیج ملی کنترل فشار خون در معاونت درمان و پروتکل مراجعات به سطح اول نیز با همکاری معاونت بهداشت تدوین شده است.

جان بابابی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هزار پرستار جهت اجرای این طرح در مراکز درمانی اعلام آمادگی کرده اند اظهار داشت: در مراکز درمانی، حداقل ۱ پرستار در هر شیفت موظف به اجرای طرح غربالگری است و این عملکرد به عنوان ساعت موظفی وی لحاظ می شود.

وی افزود: در بیمارستان هایی با ازدحام بالا و لیست های انتظار طولانی تر تعداد افراد غربالگر براساس نیاز افزایش خواهد یافت. اما در مجموع دانشگاه ها موظفند لیستی ۶۰ نفره و شیفت بندی شده از پرستاران غربالگر طی یک ماه اجرای پویش را به دانشگاه خود ارائه دهند. در بیمارستان های تک تخصصی زنان نیز غربالگری توسط ماما صورت خواهد گرفت.

جان بابایی در ادامه گفت: همچنین در هر دانشگاه نیز ساختاری مجازی به صورت آبشاری مشخص می شودکه در آن یک نفر به عنوان نماینده دانشگاه، یک نفر به عنوان نماینده علمی و یک نفر به عنوان مدیر پروژه در هر بیمارستان مشخص خواهد شد.

وی بیان کرد: بسته بعدی آموزش و هماهنگی با مراکز خواهد بود تا در ۱۷ خرداد که فاز اجرایی عملاً آغاز خواهد شد، مراکز با آمادگی کامل اقدام کنند.

جان بابایی در پایان تاکید کرد: عدم شناسایی به موقع افراد مبتلا به پرفشاری خون، با توجه به بی نشانه بودن این بیماری، سبب ایجاد عوارض جبران ناپذیری مانند سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه و بیماری های چشم می شود؛ از همین رو غربالگری افراد و پیشگیری از این عوارض ضروری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا