کرم ترمیم کننده زخم‌ پوستی بیماران دیابتی

پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن موفق به ساخت کرمی شدند که قادر است زخم‌های پوستی بیماران دیابتی را درمان کند؛ زخم‌های دردناکی که معمولاً روی پاهای این بیماران ایجاد می‌شود. این گروه تحقیقاتی در این فناوری از ژن‌درمانی استفاده کرده و در نهایت کرم ساخته شده را روی حیوانات مورد استفاده قرار دادند. آن‌ها از نانوساختارهای کروی RNA موسوم به SNAs که نوعی مرطوب‌کننده است برای خاموش کردن ژن مربوط به ترمیم زخم استفاده کردند.
دیابت نوع 2 هزینه زیادی برای دولت آمریکا دارد که این هزینه در حال افزایش است. یک پنجم از جمعیت 27 میلیون نفری بیماران دیابتی در این کشور از زخم‌های پوستی مزمن رنج می‌برند. پالر، از محققان این پروژه، می‌گوید: «یافتن راهی مؤثر برای ترمیم زخم‌های دیابتی کار بسیار جالب توجهی است. نتایج این پروژه نشان داد که استفاده از SNAs می‌تواند روش درمانی مناسبی برای این زخم‌ها باشد.
پیش از این پالر و همکارانش نشان داده بودند که از بین بردن آنزیمی موسوم به GM3 سینتاز موجب افزایش فاکتور رشد در زخم‌ها و در نهایت ترمیم آن‌ها می‌شود. آن‌ها روی طراحی SNAs متمرکز شدند که می‌تواند ژن تولیدکننده این آنزیم را هدف قرار دهد.
این گروه تحقیقاتی SNAs طراحی شده را روی زخم‌های موش مبتلا به دیابت قرار دادند که در نهایت شاهد ترمیم زخم‌های موش، بعد از چهار روز بودند. این در حالی است که در موش‌هایی که از این دارو استفاده نکرده بودند ترمیم زخم 18 روز به طول انجامید.
محققان نشان دادند که SNAs برای بدن انسان غیرسمی بوده و می‌توان از آن برای درمان استفاده کرد. هر SNA یک هسته نانوذره‌ای از جنس طلا دارد که تنها 13 نانومتر قطر داشته و از 40 رشته RNA پوشیده شده است. این رشته‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند ژن GM3 سینتاز را خاموش کنند.
 
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا