نتایج تحقیقات میدانی وقوع سیلاب‌ها در دو نقطه بوشهر اعلام شد

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،مریم قائمی با اشاره به نتایج تحقیقات میدانی وقوع سیلاب در محدوده مصبی رودخانه مند و اروندرود در فروردین ۹۸ گفت: در یک ایستگاه نزدیک دهانه مصب اروند، تغییرات ساعت به ساعت شوری سطحی و شوری نزدیک بستر (توسط دستگاه CTD‌) و همچنین تغییرات کشندی عمق ایستگاه اندازه‌گیری به مدت ۱۴ ساعت در زمان حضور سیلاب اندازه‌گیری شد.

وی ادامه داد: نتایج نشان دهنده چیره شدن اثر سیلاب بر تغییرات کشندی شوری است. سیلاب موجب شد که آب سطحی همواره در مدت ۱۴ ساعت، حتی در زمان مد، شیرین باشد. همچنین، شوری آب نزدیک بستر فقط در زمان‌های نزدیک به نقطه مد (‌High Water‌) کمی تحت اثر شوری خلیج فارس قرار گرفت و تا حدود ۲۳ بالا آمد. در بقیه زمان‌ها، به دلیل حضور سیلاب، از سطح تا بستر آب کاملاً شیرین بود.

وی افزود: نتایج بررسی‌های انجام شده در ایستگاه بالادست مصب رودخانه مند (استان بوشهر) نیز نشان داد شوری در زمان سیلاب منطقه‌ای نسبت به شرایط بدون سیلاب بیش از ۸ واحد کاهش و همزمان تراز آب ۴۰ سانتیمتر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه مواد مغذی و میزان آن از حیاتی‌ترین فاکتورهای زیستی در بوم سامانه‌های آبی هستند که در این پایش مورد مطالعه قرار گرفت، اظهار داشت: مواد مغذی به ویژه نیتروژن و فسفر پارامترهای مهم کیفی آب در مصب ها هستند، زیرا آنها دارای اثرات مستقیم یا غیر مستقیم بر رشد گیاهان، غلظت اکسیژن محلول، شفافیت آب و نرخ رسوب گذاری هستند.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بوشهر ادامه داد: افزایش مواد مغذی در اکوسیستم‌های ساحلی باعث تغییرات قابل توجه اکولوژیکی می‌شود و تنوع زیستی در مصب ها و خلیج‌ها کاهش می‌یابد. افزایش بیش از حد مواد مغذی می‌تواند منجر به یوتریفیکاسیون و شکوفایی جلبکی مضر شود.

وی نتایج اندازه‌گیری مواد مغذی محلول (نیترات، نیتریت، آمونیوم و فسفات) را نشان از افزایش قابل توجه تمام مواد مغذی پس از سیلاب نسبت به اندازه گیری های قبلی تفسیر کرد و گفت: افزایش غلظت نیترات به میزان ۶.۵ برابر پس از وقوع سیلاب منطقه‌ای نسبت به شرایط قبل از سیلاب (بهمن ماه ۹۷)، غلظت نیتریت به میزان ۲.۸ برابر، آمونیوم به میزان ۱۷ برابر و فسفات ۱۵ برابر، گویای اثرات سیلاب فروردین ماه ۹۸ روی حوضه مصب رود مند است.

قائمی افزود: این در حالی است که در مطالعه‌ای که در بهمن ماه ۹۲، در همین ایستگاه انجام شد نسبت به اندازه‌گیری که در بهمن ماه ۹۷ (قبل از سیلاب و در یعنی فاصله زمانی ۵ سال) صورت گرفت، غلظت نیترات ۱.۵ برابر افزایش و غلظت نیتریت و فسفات کاهش نشان داده بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا