تدوین نظام هدایت شغلی بر اساس نقشه جامع علمی کشور

در این جلسه که با هدف تحلیل و بررسی طرح ملی تدوین نظام جامع هدایت شغلی دانشجویان و دانش آموختگان برگزار شد، گزارشی از روند اجرای طرح ارائه و پیرامون الگو و نظامنامه هدایت شغلی بحث و تبادل نظر شد.

در این نشست دکتر محمدصادق بیجندی با اشاره به اینکه مجموعه جهاددانشگاهی بر اساس یک نگاه آینده پژوهانه با همکاری اساتید پیشکسوت و صاحبنظران تاثیرگذار در حوزه اشتغال و کارآفرینی نظام جامع هدایت شغلی دانشجویان و دانش آموختگان را بر اساس شرایطی که در نقشه جامع علمی کشور وجود دارد، تهیه و تدوین کرد، گفت: این سازمان طرحی را آماده کرد و در حال حاضر مراحل علمی و پژوهشی این طرح به اتمام رسیده و تقریبا مدل بومی آن بر اساس فرآیندهایی که مورد بررسی قرار گرفته استخراج شده است.

وی ادامه داد: تشکر می کنم از همه کسانی که در تحقق این امر زحمت کشیدند و با مساعدت هایشان این نظام را طراحی کرده و به مرحله ای قابل ارائه برای مشورت نهایی رسانده اند که ان شاالله با نظرات صاحب نظران این طرح قابلیت پیاده سازی در دانشگاه های مختلف کشور را داشته باشد و اینکه در نهایت نتیجه مطلوب حاصل شود.

بیجندی در ادامه رفتارهای جزیره ای در این حوزه را از چالش های اصلی موضوع و تحقق آن دانست و گفت: نقادی سازنده کمک بسیاری به این موضوع خواهد کرد که ماهیت اصلی برگزاری این جلسات نیز همین است.

در ادامه جلسه مهندس سیروس دشتی معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی ستفا ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای این طرح گفت: این طرح بر اساس ماموریتی که نقشه جامع علمی کشور بر عهده جهاددانشگاهی گذاشته پروپوزالی به سازمان برنامه بودجه ارائه کرد.

وی عنوان کرد: پس از بررسی ها پذیرفته و کار پژوهشی توسط سازمان آغاز شد و پس از آن به صورت پایلوت در دانشگاه علم و فرهنگ پیاده سازی شد که نهایتا بعد از طی مراحل فاز مطالعاتی انجام گرفت و اکنون منجر به برگزاری این جلسات شده است.

گزارش الگو و نظامنامه هدایت شغلی نیز در ادامه این جلسه توسط دکتر بازرگان نماینده مدیر پژوهشی طرح ارائه شد.

بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم اعضای سازمان، نمایندگانی از بخش خصوصی و برخی از دست اندرکاران تدوین این طرح به بحث و تبادل نظر پیرامون نظام جامع هدایت شغلی دانشجویان و دانش آموختگان، پرداختند.

توجه به تجربیات اجرایی بخش خصوصی، اهمیت نقش و جایگاه آموزش و پرورش در این نظام نامه، جلوگیری از جزیره ای عمل کردن نهادها و سازمان های دیگر مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و تلاش برای هم افزایی بین سازمان ها و وزارتخانه ها از جمله مواردی بود که در این جلسه بر آنها تاکید شد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا