جهاد دانشگاهی در زمینه اشتغال، کارآفرینی و تجاری‌سازی فناوری تواناست

دکتر حمیدرضا طیبی در نشست امضای این تفاهم‌نامه با بیان این‌که به دکتر پیوندی و همکارانشان بابت فعالیت‌هایشان در سیل اخیر خسته نباشید می‌گویم، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف پژوهش، فناوری، علوم انسانی، مهندسی و محیط‌زیست فعالیت‌های خوبی انجام داده است.

وی با بیان اینکه همکاری این نهاد و جمعیت هلال احمر می‌تواند منجر به کاهش آلام و رنج‌های مردم شود، افزود: جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی با وجود برخورداری از سه خبرگزاری، مرکز افکارسنجی، سازمان انتشارات و سازمان دانشجویان دارای توانمندی‌های خوبی است. علاوه بر آن جهاد دانشگاهی در زمینه اشتغال، کارآفرینی و تجاری‌سازی فناوری توانا است. من فکر می‌کنم وظیفه ما است که با جمعیت هلال احمر تا جایی که امکان‌پذیر است و با توجه به علاقه‌مندی این جمعیت و در جهت افزایش رفاه و ترویج صلح و کاهش آلام مردم همکاری داشته باشیم.

دکتر طیبی افزود: بسیاری از آزمون‌های ملی در مرکز آزمون جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود و این یعنی مرکز آزمون‌های جهاد دانشگاهی رقیبی جدی برای سازمان سنجش است. پژوهشکده IT جهاد دانشگاهی می‌تواند در زمینه اطلاع‌رسانی و خدمات‌رسانی سریع در بحران با هلال‌احمر همکاری داشته باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در زمینه مؤسسات علمی و کاربردی و آموزش آمادگی کامل برای همکاری با جمعیت هلال‌احمر را داریم، گفت: با توجه به فعالیت‌ها و ارتباطات برون‌مرزی جمعیت هلال‌احمر امیدوارم این نهاد بتواند در حوزه فعالیت‌های برون‌مرزی به جهاد دانشگاهی کمک کند.

می‌توانیم با جهاد دانشگاهی در تولید محصول و به کار بردن فناوری‌های نوین فعالیت‌های مشترکی داشته باشیم

در ادامه این نشست دکتر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه روز تولد امام حسن (ع) را به عنوان روز انعقاد تفاهم‌نامه با جهاد دانشگاهی به فال نیک می‌گیرم، گفت: هم جهاد دانشگاهی و هم هلال احمر پتانسیل‌های خوبی در زمینه فعالیت‌های مشترک دارند. هلال احمر فعالیت‌هایش را در چهار زمینه کاهش آلام بشری فارغ از نژاد و رنگ و مذهب، تکریم و افزایش حرمت انسان‌ها، ارتقای سلامت جامعه و ترویج روحیه صلح و دوستی بین همه ملل انجام می‌دهد.

وی افزود: جمعیت هلال احمر و واحدها و سازمان‌های متعدد آن در طول ۹۷ سال گذشته فعالیت‌های زیادی داشتند و این سرمایه اجتماعی‌خوبی را برای این جمعیت بین مردم فراهم کرده است. جهاد دانشگاهی نیز بنیاد مستحکمی است که افراد توانمندی را در خود جای داده است. از بسترهای مشترک بین جهاد و جمعیت هلال احمر می‌توان در جهت رفع نیازهای مردم به صورت حرفه‌ای‌تر و اساسی‌تر که می‌تواند موجب دستیابی به فناوری‌های نوین شود، استفاده کرد. امیدوارم امضای این تفاهم‌نامه نقطه عطفی برای فعالیت‌های مؤثرتر میان این دو نهاد باشد.

دکتر پیوندی افزود: تولید داروهای نوترکیب و گیاهی از جمله موارد لازم و ضروری نظام سلامت است که هم جهاد دانشگاهی و هم جمعیت هلال احمر در این زمینه فعالیت‌هایی داشته‌اند. ما از پتانسیل‌های بومی کشور در زمینه داروهای گیاهی خوب استفاده نشده و فکر می‌کنم در قالب این تفاهم‌نامه می‌توان همکاری‌هایی با جهاد دانشگاهی داشت.

در ادامه دکتر پیوندی با بیان اینکه در حوزه آموزش، هلال احمر فعالیت‌های متعددی را بر عهده دارد، گفت: مؤسسه‌های علمی و کاربردی جمعیت هلال احمر در تمام استان‌ها با توجه به مصوبه شورای آموزشی منحل شده و در زمینه آموزش می‌توانیم همکاری خوبی با جهاد دانشگاهی داشته باشیم.

وی درباره مؤسسه‌های علمی و کاربردی این جمعیت، گفت: شاید جمعیت هلال احمر مسیر تولید مدرک را اشتباه رفت. وظیفه ما تولید مدرک نیست. ما باید روی آموزش‌های کاربردی و همگانی وقت و انرژی بگذاریم. جهاد با توجه به زمینه‌های خوب در آموزش می‌تواند در حوزه آموزش از ما دستگیری کند.

پیوندی با اشاره به استارتاپ‌های این جمعیت گفت: ما استارتاپ‌های مختلفی داریم. در این حوزه نیز می‌توانیم با جهاد دانشگاهی در اثرگذاری و تولید محصول و به کار بردن فناوری‌های نوین فعالیت‌های مشترکی داشته باشیم. اگر فناوری‌های ما پیشرفته‌تر بود در زمان زلزله کرمانشاه می‌توانستیم امدادرسانی بهتری داشته باشیم؛ چراکه این زلزله در شب اتفاق رخ داد و ما با توجه به نبود امکانات تا صبح نمی‌توانستیم امدادرسانی کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: در حوزه درمان ناباروری هم فعالیت‌هایی داریم و از سوی دیگر پژوهشگاه رویان جهاد هم جهانی است. علاوه بر آن در زمینه طب بازساختی هم می‌توانیم همکاری‌هایی داشته باشیم؛ چرا که طب بازساختی آینده نظام سلامت است.

در ادامه این نشست پورعابدی، معاون پژوهش‌وفناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی و جمعیت هلال احمر، به لحاظ ساختاری و استفاده از بدنه جوان شباهت زیادی دارند، گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش ۲۵ پژوهشکده، سه پژوهشگاه، ۱۴۶ گروه پژوهشی و ۱۱۶ مرکز خدمات تخصصی دارد که می‌توانیم هم افزایی خوبی را در این زمینه با جمعیت هلال احمر داشته باشیم. ما در جهاد دانشگاهی بیش از ۷۰۰ عضو هیأت علمی و ۳۰۰ پژوهشگر داریم که با توجه به آن‌ها، آمادگی داریم که بنا بر تشخیص هلال احمر با شما همکاری کنیم. قطعاً جهاد دانشگاهی هم از ظرفیت‌های هلال احمر به نحو مؤثری استفاده می‌کند.

فعالیت‌های جهاد دانشگاهی مبتنی بر نیاز مردم است

در بخش دیگری از این نشست علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به مراکز تخصصی جهاد دانشگاهی در حوزه اطلاع‌رسانی، افکارسنجی و گردشگری گفت: در حوزه‌های ذکر شده می‌توانیم فعالیت‌های مؤثری با هلال احمر داشته باشیم.

علیزاده افزود: فعالیت‌های جهاد دانشگاهی مبتنی بر نیاز مردم است. جهاد دانشگاهی با داشتن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و ایکنا و همچنین مرکز افکارسنجی شاید سریع‌تر از جاهای دیگر نیازها را می‌فهمد. در سیل اخیر جهاد دانشگاهی استان‌های لرستان و خوزستان بازوان خوبی در کمک‌رسانی به مردم بودند.

در ادامه علی متقیان، مدیر عامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه هلال احمر و جهاد دانشگاهی دو نهاد مردمی هستند، گفت: خوشحالم که این دو نهاد همدل به تفاهم‌نامه رسیدند. ما در ایسنا، رابطه تنگاتنگی با هلال احمر داریم و هلال احمر نیز در زمینه اعزام خبرنگار در دوران وقوع سیل همکاری خوبی با ایسنا داشت.

متقیان در ادامه صحبت‌های خود به تلاش‌های دکتر پیوندی در دوران ریاست جمعیت هلال احمر نیز اشاره کرد و گفت: دکتر پیوندی در طول دو سال فعالیت خود، انصافاً تلاش ستودنی در سیل اخیر و زلزله داشتند.

در بخش دیگری از مراسم امضای تفاهم‌نامه، کلانتری، از مدیران معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: ویژگی مشترک ما با جمعیت هلال احمر مدیریت جهادی است. ما در جهاد دانشگاهی در زمینه‌های آموزشی چه در حوزه آموزش عالی و چه در علمی و کاربردی فعالیت‌هایی را داریم. در جهاد دانشگاهی دوره‌های کوتاه مدت با هدف تربیت نیروی کار برگزار می‌شود، ما با برخورداری از ۱۶۰ مرکز آموزشی، ۷۶۰ دوره آموزشی برگزار کرده‌ایم که طی ۱۱ سال گذشته ۹ میلیون نفر در این دوره‌ها آموزش دیده‌اند. این آموزش‌ها در زمینه‌های علوم انسانی، مهندسی، پزشکی و کشاورزی است. ما آموزش کارکنان دولت را هم بر عهده داشتیم و تفاهم نامه‌هایی در این زمینه با ارگان‌های دولتی منعقد کرده بودیم.

مرکز ناباروری رویش در مجتمع هلال احمر راه‌اندازی شد

در بخش دیگری از این نشست، دکتر جاوید، مدیر کل دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه همکاری‌های میان جهاد و هلال احمر در حوزه پزشکی، مدتی است که شروع شده است، گفت: در این همکاری، مرکز ناباروری رویش در مجتمع هلال احمر راه‌اندازی شد که متخصصان هلال احمر توانستند به سرعت توانایی‌هایی که در پژوهشگاه رویان وجود داشت را فراهم کنند.

وی ادامه داد: ما در زمینه سرطان پستان و درمان زخم دانش خوبی در جهاد دانشگاهی داریم که با توجه به پتانسیل‌های جهاد با راه‌اندازی مراکز درمان می‌توانیم با هلال احمر همکاری کنیم.

جاوید ادامه داد: یکی از موفقیت‌های جهاد کار تیمی است و فعالیت‌های سرطان پستان و درمان ناباروری هم از نمودهای این کار تیمی است.

در تولید علم در زمینه خدمات داوطلبانه در کشور کمبودهایی داریم

در ادامه محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر اظهار کرد: فعالیت ما فرایندسازی برای خدمات داوطلبان است. خدمات داوطلبان فرصت است؛ ولی ریسک‌هایی هم دارد و این ریسک‌ها در سازمان داوطلبان برطرف می‌شود. در این زمینه و در بخش تجهیز منابع و فعالیت خیرین می‌توانیم با جهاد دانشگاهی همکاری داشته باشیم. ما در تولید علم در زمینه خدمات داوطلبانه در کشور کمبودهایی داریم و به دنبال مراکزی هستیم که به طور مشترک در این زمینه با آنها کار کنیم. یکی از دغدغه‌های ما در سیل اخیر از سوی تشکل‌های مردم نهاد و نهادهایی مانند اصناف، آموزش اعضای آنها بود که در این موضوع هم می‌توان کاری پایدار با جهاد دانشگاهی انجام داد.

بیشترین همکاری‌های جهاد دانشگاهی با سازمان جوانان هلال احمر بوده است

در بخش دیگری از این نشست، شهاب الدین صابونچی، رئیس سازمان جوانان هلال احمر با بیان اینکه بیشترین همکاری‌ها با جهاد دانشگاهی در این سازمان انجام گرفته بود، گفت: ایسنا می‌تواند در آموزش رابطان خبری به ما کمک کند و گروه‌ها و باشگاه‌های تخصصی هم می‌توانند با سازمان جهاد دانشگاهی کار کنند.

فعالیت‌های بین رشته‌ای در حوزه مدیریت بحران موجب همکاری دو نهاد می‌شود

در پایان احمد سلطانی، معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر هم با اشاره به فعالیت‌های بین رشته‌ای در حوزه مدیریت بحران، گفت: این فعالیت‌های بین رشته‌ای می‌تواند موجب همکاری دو نهاد باشد، ما در سطح کشور ۵ مرکز تخصصی آموزشی امداد و نجات داریم و آموزش‌های امدادی در هر ۴۵۳ شعبه جمعیت هلال احمر در سطح کشور انجام می‌گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا