کلانتری :100 تالاب فاقد آب کافی ،معضل کم آبی گریبانگیر تمام کشور؛

عیسی کلانتری روز دوشنبه در جلسه هم اندیشی فرمانداران و بخشداران حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی افزود: بی آبی به دلیل مدیریت ناصحیح گذشته در کشور بیداد می کند و در حال حاضر تالاب ها و دریاچه هایی نظیر ارومیه، شادگان، هورالعظیم ، هامون و گاوخونی به همراه دهها تالاب و دریاچه دیگر محتاج آب هستند.

وی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از واقعیت های مربوط به حوضه آب در کشور را مسوولان و سیاست گذاران نیز نمی دانند و برخی از آنها با وجود علم به مشکلات، سکوت کرده اند.

وی اضافه کرد: میزان مصرف آب در کل کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد و حتی از تهدید و بحران نیز عبور کرده است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر به جای استفاده 40 درصدی از آب های تجدید پذیر، به صورت میانگین بیش از 90 درصد از این آب ها در نقاط مختلف کشور مصرف می شود که این رقم در نقاطی مثل خراسان به بالای 130 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: بحران آب، بمبی ساعتی است که در صورت انفجار تمام مردم کشور را درگیر خود خواهد کرد و باید برای مقابله با آن میزان مصرف کاهش یابد.

کلانتری اضافه کرد: منابع آبی ما به شدت محدود هستند ولی همچنان سالانه 55 میلیارد متر مکعب، از آبهای زیرزمینی کشور برداشت می کنیم که این امر قدرت تجدیدپذیری این آب ها را از 45 به 33 میلیارد متر مکعب کاهش داده است.

وی اظهار کرد: باید این میزان برداشت در بهترین شرایط به 26.5 میلیارد متر مکعب در سال برسد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: در 36 سال گذشته به جز منابع تجدیدپذیر آب، 130 میلیارد مترمکعب نیز از منابع ثابت و استاتیک برداشت کرده ایم که باید آن را به طبیعت بازگردانیم.

کلانتری با اشاره به اینکه نسل آینده با تداوم این وضعیت نسلی سوخته خواهد بود، گفت: در این زمینه قبل از مردم باید به سیاست گذاران و تصمیم گیران آگاهی دهیم تا زمینه فعالیت های موثر در این راستا فراهم شود.

**خشکی دریاچه ارومیه 

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: مشکل تولید و ذخیره آب در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد ولی ما ناگزیر به جلوگیری از خشک شدن آن هستیم چرا که تبعات این خشکی بسیار زاید و غیرقابل جبران هستند.

وی ادامه داد: مشکلات بهداشتی و سلامت با خشک شدن دریاچه ارومیه، مردم شعاع 100 کیلیومتری آن را درگیر خواهد کرد چراکه موارد مشابهی در حوضه دریاچه آرال تجربه شده است.

کلانتری با اشاره به تاکیدات رییس جمهوری در خصوص دریاچه ارومیه و اولویت آن در کشور گفت: اگر دریاچه خشک شود مجبور به تخلیه شهرهای بزرگی مانند تبریز و ارومیه هستیم که این امر نیز ضمن محال بودن هزینه های میلیاردی به دنبال دارد.

**محدودیت بودجه برای احیای دریاچه ارومیه نداریم

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به تاکیدات رییس جمهوری و حساسیت موجود بین اعضای هیات دولت احیای دریاچه ارومیه در اولویت نخست تخصیص اعتباری در کشور است و تنها نیازمند برنامه های موثر هستیم.

کلانتری افزود: فعالیت های اجرایی در شش ماه گذشته و فعالیت های فرهنگی در چهار ماه گذشته شروع شده اند و باید منتظر نتایج اجرایی این طرح ها باشیم.

وی ادامه داد: اولویت ستاد احیای دریاچه ارومیه ، آگاهی بخشی به مردم حوضه در راستای کاهش مصرف است که باید تبعات خشک شدن دریاچه در این راستا به آنها گوشزد شود.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین کارها اصلاح الگوی کشت و استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار و قطره ای است که باید برنامه ریزی لازم در این خصوص صورت گیرد.

وی اضافه کرد: دریاچه ارومیه باید به الگوی دیگر مناطق کشور در بخش مصرف آب تبدیل شود که در این خصوص دولت نیز تاکید بسیاری دارد.

دریاچه ارومیه در 20 سال گذشته با مشکل کم آبی مواجه بوده و نزدیک به هشت متر از سطح آن کاسته شده است.

این دریاچه در حال حاضر نزدیک به سه و نیم متر از تراز اکولوژیک 1274.1 متری فاصله دارد.

با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و تاکید رییس جمهوری در نخستین جلسه هیات دولت به موضوع احیای دریاچه ارومیه، احیای این دریاچه وارد فاز جدید و جدی شد و در حال حاضر برنامه های اجرایی این طرح با قوت و قدرت در دست اجراست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا